ad

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Dreamland GDR

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster

IMDb beoordeling: 6,7 (6)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Over Droomland DDR

Petra Lataster-Czisch reist naar haar geboorteplaats Dessau in voormalig Oost-Duitsland, om een reünie van haar middelbare schoolklas bij te wonen. De oud-klasgenoten maken een boottocht en Petra zoekt een aantal van hen thuis op. Ze praten over hun schooltijd en hoe de wende van 1989 hun leven heeft beïnvloed. De verhalen en emoties die boven komen zijn vaak lang verborgen gebleven en variëren van diepgewortelde haat jegens het onderdrukkende DDR-regime tot onverholen nostalgie.

avatar van ÿíóñ

ÿíóñ

Tja. Emoties die bovenkomen? Ik heb ze nauwelijks gezien. Ze zullen er onderhuids geweest zijn, maar dat is dan heel goed verborgen gebleven. Filmmaakster die op de voorgrond treedt zonder iets te zeggen te hebben. Ook haar voormalige klasgenoten weet ze nauwelijks meer dan enige clichés te ontlokken. Wat overblijft is een gevoel van plichtmatigheid en lethargie.

De film kwam op mij over als de DDR zelf: grijs en grauw.