The Greek Tycoon (1978)

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Anthony Quinn, Jacqueline Bisset en Raf Vallone

Verhaal over de steenrijke Griekse scheepsmagnaat Theo Tomasis en zijn vrouw Liz Cassidy, gebaseerd op de geschiedenis van Onassis en zijn vrouw Jackie Kennedy. De film laat Tomasis' verwikkelingen zien om zijn imperium te behouden en te vergroten, de romantische affaires met zijn vriendin en latere echtgenote en het verdriet dat hem ten deel valt wanneer zijn zoon verongelukt.

Ik vond dit wel een aardige film, hoewel ik op internet lees dat het meer een soap is.
Daar zit wel wat in, maar aangezien ik wel het één en ander weet over de geschiedenis van Onassis is het toch wel genietbaar. En bovendien is diens leven ook wel erg geschikt als soap-verhaal.

Natuurlijk is het wel extreem storend dat niet de echte namen in de film worden gebruikt, aangezien iedereen snapt over wie het eigenlijk gaat. Ik neem aan dat dit een juridische kwestie is, maar het blijft storend.
Overigens is Anthony Quinn natuurlijk een geweldige Onassis, echt perfect hoe hij in die rol past. Ook Jacqueline Bisset is wel een overtuigende Jackie.

Overigens is dit naar mijn weten al de derde keer dat niet-Griek Anthony Quinn een Griek speelt.
Hij deed dat eerder overtuigend in The Guns of Navarone en natuurlijk Zorba the Greek.
Opmerkelijk.

FisherKing
Door zijn successen als "Griek" werd ie daarom natuurlijk bij voorbaat op gecast. Gezien ook het grote succes van The Guns of Navarone.

avatar van Purmerend
Is was al op zoek naar een poster maar kon er nergens 1 vinden. Maar superman Kos kon er gelukkig wel 1 vinden.

avatar van ThaMovieVoter
Ik vind dit best een goede film in tegenstelling wat de score hier is.
Hetgene wat vooral de film mooi maakt zijn de prachtige griekse eilanden en dat hij alles " heeft".

Het enige grote nadeel van de film is dat niets goed schijnt te gaan en dat iedereen dood gaat.

3,5 ster.

neo (crew)
Ah dit was toch de film waarbij President Kennedy op het strand werd neergeschoten? Zo zijn er ook wat namen verandert om geen gedonder te krijgen.

avatar van ThaMovieVoter
neo schreef:

President Kennedy is nooit op het strand neergeschoten
Maar voor welke personen zijn dan de namen veranderd?