Tori (2004)

Japan
Fantasy

geregisseerd door Tadanobu Asano
met Tadanobu Asano, Rinko Kikuchi en Masaru Miyazaki

Tori is een omnibus waar Asano vijf van zijn eigen dromen illustreert aan de hand van vijf experimentele korte films. De relatie tussen mens en droom staan centraal in elk van deze films.

Vandaag de DVD besteld. Erg benieuwd wat Asano achter de camera kan waarmaken. Het klinkt in ieder geval een pak interessanter dan het doorsnee "acteur gaat in de regisseursstoel zitten" filmpje.

Eén van de weinige keren dat ik een DVD bestel zonder de film gezien te hebben.

tovenaar
Wow, klinkt érg interessant! Ben ook heel benieuwd Onderhond, waar DVD besteld?

CDJapan

Wel de regular edition (zonder T-shirt), maar met Taste of Tea en Dead End Run . Aan de prijzige kant allemaal, maar bleh.

tovenaar
Thanks for the tip, goede ervaringen met dat CDJapan?

Ik wel ja. Angel's Egg besteld (kreeg in eerste instantie het pakje niet aan, later bleek het bij de BE post vast te zitten, maar ze zijn erg correct geweest, en hebben mij meteen een nieuwe DVD toegezonden). Daarna zonder problemen Ritual, Versus en Tokyo.Sora bij hen besteld.

Zoals ik al zei, redelijk prijzig, dat wel, maar correct. Eventuele correspondentie met hen gebeurt wel in sappig Japlish

Op die Tori DVD zitten trouwens geen subs. Geen idee of er uberhaupt veel in gesproken wordt, maar toch even vermelden

avatar van Phoenix
Zal wel niet zo zonder acteurs.

Gaat dit zich met Yume kunnen meten?

Het eerste filmpje is een stukje animatie als ik me niet vergis. Ik neem aan dat er verder wel acteurs in voorkomen, maar de info nergens kunnen vinden. Wanneer de DVD aankomt vul ik wel verdr aan. Maar info over dit werkje is erg schaars, toch vreemd voor een acteur die buiten Japan toch ook een cultfollowing heeft.

En laten we hopen dat dit zich met Yume kan meten, anders mag de DVD zo weer de deur uit

Dromen in films, ik weet het niet.
Zoals Orson Welles zei: als ze gaan dromen in films, loop ik altijd even naar de bar om een whiskey te halen...

Offtopic verwijderd.

avatar van Hemdale
De top acteur Asano als regisseur, ik ben ook erg benieuwd naar dit werkje.

Er bestaat nog een verschil tussen dromen in films en films over dromen natuurlijk. Volgens mij zou meneer Welles stevig dronken geworden zijn na het zien van deze omnibus.

In zekere zin wel wat ik ervan verwachtte. Erg apart dit.

Anderzijds een complete verrassing. Ik heb nog maar 4 van de 5 kortfilm gekeken, de 4de was zo'n typisch Japans stand-up comedian geval, iets te veel tekst maw. Maar Asano schuwt hier een beetje normale filmconventies. Enkel het tweede filmpje lijkt een echt verhaal te vertellen, de andere zijn gewoon abstracte, maar erg mooie impressies.

Het vierde filmpje dus niet gezien. Wie Kitano's Zatoichi of Kids Return wel eens gezien heeft (of zelfs Taste of Tea), kent dat stand-up gedoe wel denk ik (hij is zelf ooit zo begonnen). Een lange stroom conversatie, de camera beweegt volgens mij ook niet of amper.

Het derde filmpje haalt z'n inspiratie bij de hiphop bewegingen. Visueel soms knap, maar mij iets te random. Er wordt wat met spraycans geschilderd, meer gebeurt er ook niet, of iets te typisch gemonteerde beelden.

Het eerste filmpje is geanimeerd. Kindertekeningen die tot leven komen, simpele (onafgewerkte tekenstijl) die met vlagen toch veel diepte krijgt, al kon ik daar moeilijk vat op krijgen zelf. En dat maakt het na een tijdje best speciaal, aangezien je toch naar iets erg moois aan het kijken bent, zonder te vatten waarom. Erg mooie intro.

Het laatste filmpje is een dans voor een toverachtig landschap (zonsondergang). Ook niet meer dan dat, maar wel betoverend mooi. Asano wisselt weinig van shots, maar het zijn wel allemaal pareltjes, die eigenlijk zo je desktop op kunnen.

En dat kan ook gezegd worden van het tweede filmpje, op zich mijn favoriet. Ook de enige waar iets in gebeurt, al is dat verder van weinig belang. Niet meer dan een samurai show-down. De shots zijn zowat allemaal geniaal, de styling, de grime, de kadreringen, die erg erg vreemde kleurenfilter (warme zwart/wit bijna) ... er zit één scene in die gewoon op m'n netvlies gebrand staat, en die effectief een desktop moment cadeau krijgt. Dit is erg knap. Als Asano ooit iets in langspeelformaat wil maken, hoop ik dat hij hierop verderborduurt.

Het zijn dus niet je typische kortfilms. Het wijkt wat meer van de typische filmstructuren af, maar mij wist het wel de gehele speelduur te boeien. De scoren gaat van 3.5*(hiphop) tot een knalharde 5* (samurai). Ik wacht nog even met stemmen tot ik het vierde filmpje gezien heb, maar uiteindelijk denk ik op 4* uit te komen. Normaal gezien hoort het niet in mijn DVD collectie thuis dan, maar voor deze DVD maak ik erg graag een uitzondering.

Een aanrader is het zeker, voor wie zich even buiten de gekende filmconventies kan plaatsen.

avatar van Chr.s
- Het eerste animatie filmpje zag er leuk uit, maar verder niet echt boeiend of krachtig. Verder niet slecht, kleine 3*.

- Zoals onderhond zei had het tweede filmpje een vreemde kleurfilter, wat samen met wat leuke composities tot mooie opnames resulteerde. 3,5* want ook deze wist me naast het visuele niet echt te boeien.

- Het hiphop filmpje had, vooral in het begin, wat leuke visuele vondsten, maar werd later een wat te gewoon skateboard filmpje dat zo tussen de reclames op MTV gespeeld had kunnen worden. 3*

- Na het 4e filmpje wegens het ontbreken van de ondertitels overgeslagen te hebben kom ik aan bij het 5e filmpje. Mooie opnames, maar de dans was verder alles behalve bijzonder, en maakte daarom ook amper indruk. Dit in combinatie met het weinig wisselen van shots zorde ervoor dat ik het al snel gezien had. kleine 3*

Alles bij elkaar kom ik uit op 3*

avatar van NKyou
Ook maar eens aan gewaagd. Fantastisch acteur die eens wat anders probeert, mijn nieuwsgierigheid was in ieder geval gewekt. Had niet echt hoge verwachtingen en dat kwam ook wel zo'n beetje uit.

Eerste filmpje had ik helemaal niet zien aankomen. Dacht dat het slechts een intro was voor de dvd-label ofzo, was hij dus al bezig. Desalniettemin erg aardig om te zien. Geen verhaal of iets in die richting maar wat gave vogels die rondvliegen...

Visueel gezien is het tweede filmpje erg sterk, zoals eerder genoemd. Het eerste shot is vrij lang en zweeft over het sneeuwlandschap naar de gothic-samurai. Geluid is lekker gefilterd en brengt samen met de beelden een prima sfeer.

Derde is erg matig. Wat Chr.s al zei, MTV reclamespul op enkele shots na.

Stand-up comedy op z'n japans. Twee feestneuzen die de zaal amuseren, maar aangezien subs ontbraken kon ik niet meelachen. Grappig om te horen dat Asano zelf ook zo was begonnen, wist ik niet.

De laatste is de dans. Kan me sowieso weinig boeien, dus na enkele passen had ik het wel gezien. Locatie is wel weer meer dan oke.

Veel minpuntjes, maar ook een hoop pluspuntjes. Meer dan aardig en interessant tussendoortje; 3*.

Goto
Heerlijke kortfilmpjes van Asano. Veel verhaal is er niet, gewoon een paar dromen tot leven gebracht. Asano is al bezig met een nieuwe film, kan haast niet wachten. Klein stukje per film:

1 - Het eerste filmpje is een animatie. Veel vogels en luchtshots en een groot gevoel van vrijheid. De animatie lijkt op kindertekeningen maar is soms toch best mooi. Er gebeurt genoeg op het scherm en met z'n korte speelduur is het een perfecte intro. Erg leuk en lief. 3.5*

2 - Het tweede filmpje gaat over de strijd tussen twee samurai's. Prachtig filmpje, de beste van de collectie. Echt een paar fantastische shots, vooral degene met blur zijn parels. Verder zien de samurai er ook erg mooi en verzorgd uit. Kadrering, belichting en camerabewegingen zijn ook mooi. En nog een leuke cameo van Asano, wat wil je nou nog meer. 4* (Dik)

3 - Het derde filmpje is een beetje een hip hop achtig gedoe. Waarin een man z'n truck volspuit en je wat skaters ziet. De editing is best aardig al is het helaas nergens echt indrukwekkend. De muziek is verder ook niet m''n ding. Het heeft opzich potentie maar het wordt helaas nergens waargemaakt. 3*

4 - Het 4e filmpje is stand-up komedie. Maar aangezien ik geen subs had laat ik dit maar open.

5 - Het laatste filmpje is weer erg mooi. Een danser aan het strand. De shots zijn geweldig, de muziek is best fijn en die vent maakt een paar erg mooie bewegingen. Met misschien een iets betere soundtrack had het een echte topper geweest. Nu is het gewoon een leuk filmpje geworden. 4*

Prima collectie met een paar fijne dingen. Asano mag van mij meer regisseren, laat toch aardig wat talent zien.

Kleine 4*