Brak (2015)

België
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Laurent Van Lancker
met Sam Louwyck, Tibo Vandenborre en Aurora Marion

In het Noord-Europa van de nabije toekomst is het socio-economisch systeem ontploft. Ook de inwoners van wat ooit het beloofde land was, zien zich nu verplicht te migreren. Verder naar het noorden, in de hoop er een betere toekomst te treffen. Eén van hen is Lucas. In een verloederd dorp aan zee zoekt hij een boot die hem weg kan voeren maar bepaalde ontmoetingen plaatsen hem voor onverwachte ethische dilemma's.

avatar van Corcicus
Ouh nee, ik proef de politieke recuperatie van de vluchtelingencrisis in deze film al op mijn tong.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Corcicus schreef:

Dat was wel de bedoeling maar juist dat komt niet echt uit de verf. En juist dat had ik, hoe gevaarlijk ook, wel interessant gevonden. Juist waar de film mee speelt (wij moeten ineens vluchten!) komt eigenlijk niet zo goed uit de verf. Je kunt vrijwel de complete film zonder enige aanpassing verplaatsen naar pakweg Syrië en je krijgt een vrij doorsnee, maar wel wat minimalistische vluchtelingenfilm. Doordat de film minimalistisch is, is er ook weinig ruimte daar echt wat mee te doen. Maar is de film gelukkig ook, tot het einde dan, grotendeels vrij van overdreven drama. De film had gewoon eerder moeten eindigen trouwens.

Helaas vooral een gemiste kans, dit.

avatar van perceived
Alleen al het feit dat je als regisseur je film als Brak durft te betitelen, roept bij mij al iets van sympathie op