Son of a Gunfighter (1965)

Alternatieve titel: El Hijo del Pistolero

Verenigde Staten / Spanje
Western

geregisseerd door Paul Landres
met Russ Tamblyn, Kieron Moore en Fernando Rey

Aan de grens maken twee bendes de boel onveilig. Johnny Ketchum (Russ Tamblyn) gaat samen met hulpsheriff Mace Fenton de outlaw James 'Ace' Ketchum achterna; als hij tegenover hem staat weigert deze zijn revolver te trekken, omdat Johnny zijn zoon is.

neo (crew)
De laatste film van MGM in het befaamde cinemascope formaat. Overigens is er de laatste jaren wel spraken geweest van een 'opmars'.Hoofdrolspeler Russ Ramblyn is bekend als de vrolijke kleinduimpje in Tom Thumb of opvliegend type in Seven Brides for Seven Brothers.Een opvliegend karakter spelend haalt het beste in Ramblyn naar boven.Zo ook in deze western.Fernando Rey is haast onherkenbaar, Maria Granada is er gewoon als opvulling van het beeld.Wat opvalt zijn sommige pijlsnel gemonteerde schietpartijen met een opzwepende score van Robert Mellin.Het doet qua tempo hierdoor wat denken aan The Naked Spur.Zeer aardig. 3 sterren

Dit plaatje is wel erg versmald, of lijkt dat maar zo?

neo (crew)
Inderdaad.

AHWA
HE! Deze heb ik voor m'n werk ondertiteld, grappig dat ik 'm nu hier zie.

2,5 ster. Hij was wel aardig, maar niet meer dan dat.

avatar van Dogie_Hogan
neo schreef:
Inderdaad.
Maar van vinden we dan van deze poster? Niet uit verband getrokken dacht ik.

Redelijk kijkplezier dat voortkabbelt en nauwelijks hoogtepunten kent. Na afloop is het de muziek die vooral bijblijft; het Rawhide-thema in een paar variaties... klonk lekker.
Russ Tamblyn doet af en toe wat denken aan Audie Murphy.
De romance tussen Tamblyn en María Granada is , zoals in vele westerns, weer hemeltergend beroerd. Op zich vind ik een romantische film leuk op zijn tijd, maar in westerns komt het er vaak zo houterig uit. In uitgezaagde bordkartonnen figuren zit meer gevoel, drama en liefde.
Zolang Tamblyn en Granada niet in dezelfde scène zitten, is dit een aardig tussendoortje.

avatar van Brix
Na hernieuwde kijkbeurt vandaag (TCM) heb ik de film toch met een half sterretje opgewaardeerd.

Tamblyn blijft voor mij wel een verkeerde keuze voor de hoofdrol.
Hier zou (een jonge) Audie Murphy geweldig op zijn plaats geweest zijn dacht ik heel de film door.
Die had er wat meer 'bite' aan kunnen geven.

Beroerd acteren vond ik wel de Mexicaanse bandietenleider Aldo Sambrell.
Terwijl ik Barta Barri, als Esteban dan weer heel verdienstelijk vond, net als Philbrook (Jim Ketchum) en Fernando Rey.

Voor de gunsten van Maria Granada had ik mijzelf in mijn jonge jaren nog wel flink willen uitsloven
Een echte 'Spaanse schone', caramba!

De fotografie en settings zijn zeer de moeite waard en dat is absoluut ook de fijne muziek.
Alles tesamen aardig, maar niet veel meer dan dat.

avatar van simonvinkie
Prima western met een rustig voortkabbelend verhaaltje, prima muziek en een aardig tempo. Acteerprestaties waren helaas niet altijd even overtuigend. Vooral Aldo Sambrell als Juan Morales acteerde bijzonder matig. Maar voor de rest dus een prima film. 3*