Dutch Touch (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ulrike Helmer
met Duvel, Brainpower en Jay Colin

Film over de Nederlandse hiphopcultuur, waarin de commercieel meest succesvolle rapper Brainpower, de bewust underground opererende Rotterdamse Duvel en de nieuwe, jonge ster uit Zuid-Oost Jay Colin centraal staan. Via de straten in Amsterdam Zuidoost, langs de Rotterdamse Maas tot aan de bakermat New York volgt de film een aantal MC's en crews gedurende een jaar.

Aha, deze moeten we zien.

avatar van pascal83
Dit staat al erg lang in de planning dus, er is nu ook een officiële site gelanceerd met een teaser. Daarnaast las ik dat ondermeer Brainpower, Jay Colin en DuvelDuvel gedurende een jaar gevolgd zijn in deze documentaire.

avatar van robertinho
Komend voorjaar is 2006 of was het 2004 en gaat het gewoon nooit uitkomen?

robertinho schreef:
Komend voorjaar is 2006 of was het 2004 en gaat het gewoon nooit uitkomen?

Komt er nu toch eindelijk van:
Te zien in de bioscoop vanaf 14 december 2006

de film is op het filmfestival in Utrecht te zien:

2 oktober 19.30 uur in Cinema Utrecht
5 oktober 22.15 uur in Studio Utrecht

In de bios zoals kappeuter al zei op 14 december 06

avatar van RolfWolf
Vanavond om 23.50 uur in Cinema.nl op Nederland 3 interviews over deze documentaire met Brainpower en filmmaakster Ulrike Helmer.

lijkt me echt dope om te zien

avatar van Goodfella_90
Ja, deze film zal ook wel voor het 'dope' publiek zijn..

Hoe groot wordt deze uitgebracht?

avatar van Mug
Mug
Eigenaardig. Ik krijg zojuist een zeer goed persbericht binnen over deze film. Er wordt ook gequote uit allerlei media, waaronder.....moviemeter.nl. Maar de quote zie ik nergens staan. Iemand meer info?

“… voor de liefhebbers is er de muziek, de vele bekende gezichten en de aandacht voor hún genre; voor de nieuweling die wordt meegesleurd in de hiphop-hype is het een origineel en sympathiek alternatief op de vele cliché beelden die de videoclips ons brengen…” Moviemeter.nl

avatar van BoordAppel
Ook met Jean Grae en Mr. Len. Leuk, nog internationaal ook. Helaas is deze docu nu al verouderd gezien de recente geschiedenis met Duvel.

avatar van ewalk
Goodfella_90 schreef:
Ja, deze film zal ook wel voor het 'dope' publiek zijn..

Ik hoop dat deze film een helder beeld biedt van de Nederlandse rap scene en ook dat hij meer diepgang brengt dan de gemiddelde clip van hedendaagse rap artiesten. Hopelijk dat het 'dope' publiek een goede les krijgt.

avatar van pascal83
BoordAppel schreef:
Helaas is deze docu nu al verouderd gezien de recente geschiedenis met Duvel.

Lees maar eerst eens het interview op http://www.theboombap.nl met duvel.

avatar van BoordAppel
Zag het ook al op MuM staan. De media die alles uit zijn verband rukt, what's new? Maar goed, dat hele gedoe zal dus niet in deze docu zitten, en dat is wel jammer.

Vanaf 14 december 2006 te zien in 16 filmtheaters
* Amsterdam - Kriterion, Ketelhuis * Den Haag - Filmhuis Den Haag * Rotterdam - Cinerama
* Utrecht - 't Hoogt * Alphen a/d Rijn - Parkfilmhuis * Apeldoorn - Gigant * Arnhem- Focus Filmtheater
* Breda - Chasse Cinema * Deventer - Filmhuis De Keizer * Eindhoven - Plaza Futura
* Groningen - Images * Hilversum - Filmtheater Hilversum * Leeuwarden - Filmhuis Leeuwarden
* Nijmegen - Lux * Wageningen - Heerenstraattheater

avatar van INCTRL
hiphop cultuur in Nederlands is echt te lachwekkend voor woorden.

Welnee gekkie.

INCTRL schreef:
hiphop cultuur in Nederlands is echt te lachwekkend voor woorden.

Niet alleen de hiphopcultuur

avatar van waxs
Wel een mooie documantaire maar eigenlijk komt alleen Duvel echt uit de verf, Brainpower en Jay Colin wisten me niet echt te boeien met hun levensverhaal en -visie.

dope dvd , jammer dat alleen 3 rappers werden gevolgd..kan mooi een deel 2 met jawat, opgezwolle en kempi komen..dope film

avatar van Mug
Mug
Jammer dat de tv-versie weer met zo'n 25 minuten was ingekort. Toch maar eens een keer achter die dvd aan, want dit was een prima documentaire. Wellicht dat het inhoudelijk nog beter is (of niet natuurlijk). Vandaar een voorzichtige 3,5* waardering.

Leuke kijk in de keuken van een muziek-scene waar ik niet in thuis hoor. Jay Colin zegt al: "Hiphop is nu zo populair dat de jeugd hiphop-kleren draagt, slang praat, en boos kijkend over straat loopt." Het vooroordeel wordt dus door de in-crowd bevestigd. Ik zie ook niets anders in m'n gedachten dan opgeschoten jongens in niet-passende kleding en meisjes in te strak zittende hempjes met een vooroordelende breezer in de hand terwijl ze de jongens ophitsen. Ach, dope shit zullen we maar zeggen.

Duvel is interessant, Jay Colin is zeer getalenteerd, en Brainpower weet met z'n commerciele succesjes toch geld in te zamelen voor zijn einddoel als artiest. Hiphop in Nederland leeft en groeit, mooie recepten uit de Hollandse multiculti-gaarkeuken. Vreemd dat de maakster niet voor Opgezwolle had gekozen trouwens. Alweer dope shit wellicht?

avatar van ewalk
Mug schreef:

Het is jammer dat bovengenoemde artiesten HipHop benaderen vanuit de gedragingen van de volgelingen die ze trekken en niet vanuit de filosofie die er achter hiphop zit of zat. Duidelijk is dat het doel van HipHop is verschoven.
Het zou interessanter zijn als de documentaire dit aan het licht had kunnen brengen door niet alleen aandacht te besteden aan deze artiesten maar ook aand e ontwikkelingen uit het verleden van de zogenaamde Nederlandse scene zonder voorbij te gaan aan de pioniers uit het gehele land.

avatar van BoordAppel

In het commerciële wereldje gaat dit wel op maar het geld niet voor hiphop in zijn geheel. Bij optredens van bijvoorbeeld Pete Philly & Perquisite zie je niets van dat alles. Nou ja, behalve dat van die kleren dan.

Heb jij deze docu wel gezien want wat je hier zegt klopt niet echt. Brainpower maakt nog een maatschappelijk statement tijdens een optreden en Duvel zet zijn shit op internet omdat het gewoon gehoord moet worden. Genoeg hiphopfilosofie van het eerste uur.

avatar van Chuck Taylor
waxs schreef:

Inderdaad, Duvel blijft heel erg ingetogen, introvert haast. Maar hij legde ook uit dat hij niet te concreet wilde zijn, ook in zijn teksten. Vond het juist wel iets hebben. Dope dat ze met kubusbiets wat heb je voor eindigden.

Ook opvallend trouwens bij DuvelDuvel concert in Melkweg zag je echt hip-hop publiek en dan zie je bij Brainpower een paar 13 jarige meisjes vooraan staan Ik heb het nooit op Brainpower gehad, vind hem als artiest waardeloos - op een paar nummers na. Ik stond dan ook vreemd te kijken toen hij met Jean Grae een track opnam (!) waar Brain ineens een heel andere identiteit leek te hebben. Zijn verse - in het engels - vond ik echt dope en ik vroeg me af waarom hij niet vaker op deze manier en in het engels rapte.

robertus65
Ik heb niks met hiphop, maar toch leuk dat George Mccrae een bijdrage had.