Sneakers, van de Straat naar de Catwalk (2003)

Alternatieve titel: Sneakers

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Femke Wolting
met Scoop Jackson, Tony Alva en Alexander van Slobbe

Sneakers stelt de vraag hoe de gymschoen in een paar decennia van 'poor blackman's shoe' geworden is tot een artikel, dat iedereen ter wereld draagt. Langzamerhand vertoont de schoen steeds meer het imago van de drager door tijd en trends heen. Sneakers is het intrigerende verhaal over hoe de hedendaagse gymschoen uitgegroeide tot hét icoon van identiteit wereldwijd.

avatar van Sjan
Erg leuke docu over de geschiedenis van de Sneaker. Over heel de wereld worden mensen gevolgd en geinterviewd die iets te maken hebben met de sneaker.

avatar van BoordAppel
Zat te zappen en zag dat deze docu op tv was en dus heb ik m maar even gekeken. Was idd wel interessant om te zien. En eens te meer is bewezen dat Japanners knettergek zijn .

avatar van BlueJudaskiss
Leuk in beeld gebracht, maar de wederhoor ontbreekt.

Op een bepaald moment zegt er iemand: 'Je wilt niet dood worden gevonden met een paar waarvan er miljoenen zijn gemaakt.' Maar dat vindt hij. Er is niemand die wordt geinterviewd die het niets uitmaakt. En wat denk je van al die sweatshops waar die schoenen gemaakt worden? Ook geen woord.

Film was een beetje een reclamefilmpje voor al die grote merken. Desondanks leuk in beeld gebracht en interessant voor jongeren. 2,5*

Is deze nog ergens te bewonderen?
(Internet, dvd, filmhuis of festival)

avatar van Chuck Taylor
Daar ben ik ook al een hele tijd erg benieuwd naar. Iemand?

avatar van Chuck Taylor
Wat ik bij Just for Kicks miste qua designers kwam gelukkig hier wel in terug met interviews van oa. Mihara en van Slobbe. Ook leuk om de Patta eigenaren Tim en Edson hier nog aan het woord te zien, voordat Patta uberhaupt bestond. Gelukkig focust deze film zich niet alleen op de gymschoenen die in de hip-hop heel erg populair zijn, en wordt er dus ook veel tijd besteed aan de schoenen van Vans en Puma. Prima, wel erg korte, documentaire met ook toffe animatie en montage.

BlueJudaskiss schreef:

Zou natuurlijk totaal oninteressant zijn om in deze film iemand te interviewen die geen ziel om unieke schoenen geeft. Daarentegen heb je gelijk dat de negatieve kanten van zo'n consumptie-cultuur buiten beschouwing worden gehouden. Maar het gaat ook meer om de cultuur die de sportschoen liet ontstaan en de manier hoe deze dus gegroeid is, marketingtechnisch overigens ook heel interessant. Denk daarom dat een toevoeging van de fabricage door arbeiders op lage loonkosten niet helemaal past. Alhoewel het wel een veel eerlijker beeld van deze cultuur zou schetsen, nu zie je toch alleen de (Westerse) pracht en praal.