Die Hölle von Macao (1967)

Alternatieve titels: The Corrupt Ones | Hell to Macao

Frankrijk / Italië / West-Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door James Hill en Frank Winterstein
met Elke Sommer, Robert Stack en Nancy Kwan

De spion Cliff Wilder komt per ongeluk in het bezit van een waardevolle schat. Helaas blijken zowat alle grote misdaadorganisaties achter de schat aan te zitten, en met behulp van de knappe Lilly Mancini probeert Wilder de bendes af te schudden.

Er bestaan er meerdere van : Europese films met Robert Stack...Elliot Ness zat voor zijn comeback met America's most wanted schijnbaar in een dalletje, en kluste zoals zovele landgenoten wat bij overzee in low budget genrevehikels.
Dit product is een typisch voorbeeld van de silly, low budget europuddingactioners waarvan er blijkbaar jaarlijks honderden van de band rolden. Deze trouwens een overwegend Duitsche productie die werd geschoten grotendeels in de studio's in Berlijn , zodat het me verbaast dat Frankrijk hier als eerste productieland vermeld staat. De regisseur trouwens een niet overdreven gerenommeerde Engelsman Hill, Winterstein ( een pseudoniem ? ) credited als assistent slechts.
Met lage verwachtingen gekeken, maar hij bleek me uiteindelijk erg mee te vallen, deze pretentieloze en onzinnige oldschoolavonturenfilm. Ik verkeerde ook in de waan dat het hier een spy story/ Bond rip off zou betreffen, bleek volstrekt niet het geval te zijn. We hebben natuurlijk wel de verplichte exotische locatie : Macao, reeds lang populair in de genrecinema als broeinest van corruptie en misdaad waar argeloze westerlingen terecht komen in de klauwen van sinistere spleetogige ( dankzij make up meestal ) schurken, en de blanke held doorgaans een al even witte heldin bevrijdt uit diezelfde grijpgrage gele handjes.

Ook hier gaan we weer diezelfde politiek incorrecte kant op vrees ik, met Stack de sleazy fotograaf die verzeild geraakt in een gigantische samenzwering en zo op het spoor komt van een heuse schat . Met name via Arena/ Mancini , die een mysterieus medaillon heeft bemachtigd dat hem naar die schat moet voeren. Deze meneer sterft echter na sadistisch te zijn gefolterd door de chinks, en het is aan Stack om nu de schat- die overigens Chinees erfgoed blijkt te zijn van de keizers- op te eisen voor de westerse beschaving.
Dat doet hij niet alleen : hij heeft hulp van Elke Sommer , de weduwe van Mancini die Stack uiteraard ook moet verdedigen tegen de sinistere plannetjes van de baddies, onder wie we Nancy Kwan aantreffen als sadistische bikinibabe en leidster van een triad bende, alsmede Marquand die een gokysndicaat ter plaatse runt. Interessantste antagonist en personage überhaupt is echter Werner Peters als Pinto, een corrupte politiechef- Macao was nog onder white rule- die zich echter ontpopt tot de Claude Rains van de hele saga en derhalve tot buddy van de held.
Een held die hier om de 5 minuten voor zijn gay fanbase- weet niet of die er nog is hier- zijn ontblote bovenlijf laat zien en om de 5 seconden baddies in mekaar slaat of afschiet. Want je kunt de film absoluut niet verwijten dat hij niet action packed zou zijn: kloppartijen, shoot outs en chases galore. Interessantst echter de foltersequenties : eerst met een brander, later en nog leuker met een kruis waarop de slachtoffers zijn vastgebonden en worden vergast op een bombardement van bijtend zuur in de vorm van druppels...auw.
Het tempo is hoog en het begin in de voortdenderende trein wat dat betreft al symptomatisch, maar helaas was de finale een behoorlijke domper waarin het lage budget pijnlijk duidelijk zichtbaar wordt. Let ook op die mallotige plastic handgranaten... overigens : hoewel deze productie gedeeltelijk zou zijn geschoten in HK- en niet Macao- had ik de indruk dat het leeuwendeel van de opnames plaatsvond in een nagebouwd Macao in de studio's en er niet veel in Azië is gedraaid.
Tenslotte : Elke Sommer fans zullen teleurgesteld zijn dat de gekendste Duitsche bikinibabe uit de sixties hier amper vlees laat zien. Minder dan Stack in feite ! Die - hoewel duidelijk onverschillig - deze film weet te dragen en naar een voldoende tilt, althans voor liefhebbers van dit soort vintage avonturenspul.
Score van Gervarenz, met zo'n typische sixties titlesong gezongen door bejaarden welgekende Dusty Springfield.

Deze prent met Elke Sommer en Werner Peters die is uitgebracht op VHS/ dvd-r , moet 5356788654689854455544474335699643 keer op de Duitsche teevee te zien zijn geweest en derhalve door velen hier bekeken. WAAROM STEMMEN JULLIE DAN NIET ?

Ik weet het goed gemaakt : Die üblichen Verdächtigen krijgen van mij 24 uur de tijd om alsnog een stem te plaatsen. En anders...ga ik huilen.

De regisseur leek met deze avonturenfilm mee te hebben willen liften op de succesformule van de James Bond films met Sean Connery. Exotische beelden van het verre oosten gingen vergezeld van ruimschoots aanwezige actie en een vrij sadistische martel scène. Helaas speelden Robert Stack (uitermate houterig) en Elke Sommer belabberd.