Louisa, een Woord van Liefde (1972)

België / Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Collet en Pierre Drouot
met Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers en Joris Collet

In de periode even voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog vlucht de kleine Isabelle uit het weesthuis. Zij ontmoet Pierre en Paul, twee romantische avonturiers, die haar meenemen en als vaders voor haar zorgen. Ze worden op een kasteel ontboden om met hun luchtballon het verlovingsfeest van Louisa, de dochter van een rijke industrieel, op te vrolijken. Door het brutale optreden van enkele genodigden gaat hun ballon verloren. Louisa, die tegen haar wil wordt uitgehuwelijkt, komt in opstand tegen de bekrompenheid van haar milieu en neemt het op voor Pierre en Paul. 's Nachts ontvlucht zij met hen en Isabelle het kasteel. Samen nemen ze hun intrek in een leegstaande hoeve, waar een tijd van gelukkig samenzijn aanbreekt.

FisherKing
In deze film komt het schilderij 'Déjeuner sur l'herbe' van Manet tot leven

Ik dacht dat er meer films waren waar dit ook gebeurt ...

avatar van Mac Hammer Fan
Ik had eigenlijk een beetje negatief vooroordeel vooraleer ik die film zag, maar hij is best meegevallen. In een klassieke vertelstijl wordt het verhaal verteld van een trio - waarbij de derde erover waakt “dat elk woord een woord van liefde is” .
Hun romantisch geïnspireerde geluksbeleving contrasteert fel met de omgeving die dat geluk vernietigt. "Louisa, een Woord van Liefde" is een verrassend ontroerende liefdesgeschiedenis. De prent kreeg de Grote Prijs van het Filmfestival van Atlanta 1972.
De film is verkrijgbaar op DVD (Vlaams Filmarchief).

avatar van De Mees
Nieuwe afbeelding, jammer dat het verstoord wordt door de bonus-film.

Het schilderij (1863) wordt beschreven in "het boek "Kunst die de wereld schokte" en de afbeelding van het schilderij is ook gebruikt voor de cover van het boek.

Onze zuiderburen hebben de film gerestaureed (excelent), dat kunnen wij echt als voorbeeld nemen, In Nederland maken ze er een &!%#^%(&! van.

wat een geniale film was dit zeg, alles was perfect, van de omgeving tot de muziek en de acteerprestaties... geweldige film!

robertus65
Mooie dramatische romantische, prachtig verhaal en mooi verfilmd en schitterend gerestaureerd. De twee vrijbuiters worden verliefd op Willeke en dat word natuurlijk niet geacepteerd door de bevolking, dan begint het drama, ook een grappige rol van het kleine meisje.

Met plezier naar gekeken naar deze liefdesgeschiedenis, een menage à trois, zoals de Fransen dat zo mooi kunnen zeggen. Toch wel een vrijmoedige film voor die tijd. Zeker als je het ook laat zien, zoals in deze film gebeurt. Maar het waren de jaren zeventig. Beeld en geschrift lieten zien waar het naar toe zou gaan met de 'vrije liefde'. Dat daar in de praktijk niks van terecht zou komen, konden ze toen nog niet weten. Het leverde in ieder geval een hoop mooie literatuur (Wolkers) en films (Frank en Eva, ook met Hugo Metsers en Willeke van Ammelrooy). Mooie tijdsbeelden ook.

Maar met de ogen van nu een tikje ouderwets. Louise, een woord van liefde, is wat statisch, hoewel mooi en zorgvuldig van vormgeving. De dialogen zijn niet altijd te verstaan. Gelukkig had ik ondertiteling. Degelijk acteerwerk van Willeke van Ammelrooy, André van den Heuvel en Lo van Hensbergen, hoewel een beetje toneelmatig, zoals dat nu eenmaal was in die tijd. Het kleine meisje is natuurlijk een schatje. Die Ammelrooy was echt een stuk hoor toen ze jong was, met prachtige tieten in die doorkijkjurk. Niet voor niks wilden alle filmers met haar werken. Bloot krijgen we haar trouwens maar even te zien.

De 'vrije liefde' wordt aan het eind flink afgestraft. Alsof de filmers toch ook weer niet al te zeer tegen de geldende moraal in wilden gaan. Dat vond ik wel een minpuntje. De slotbeelden zijn fraai, en wel aangrijpend. De film wordt gelukkig niet afgeraffeld. Een dikke voldoende voor deze relatief onbekende Belgisch/Nederlandse productie.

DonLeone schreef:
Eens.... Met elk woord!

avatar van ArnoldusK
Sterke kleuren! Als ik terugdenk aan de film is het alsof ik over de landerijen loop van het kasteel en alsof de oorlog op het punt staat te beginnen.... Maar liefde is het enige dat telt... En inderdaad het waken op de daden der liefde...