Lastpak (2001)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Frans van de Staak
met René van 't Hof, Marlies Heuer en Betty Schuurman

Komische speelfilm over een acteur die ook in het dagelijkse leven voortdurend acteert. Zijn vrouw kan zijn nabijheid niet langer verdragen en verbreekt hun relatie. De man gaat op reis en belandt in een bouwvallig huisje op het platteland. Zijn buurvrouw en diens dochtertje blijken al snel een nieuw publiek voor de acteur. In het schuurtje van het huis voert hij twee miniatuurtoneelstukjes op met behulp van wasknijpers, pollepels en theedoeken. De voorstellinkjes werken aanstekelijk op de twee toeschouwers, die eveneens het miniatuurpodium beklimmen. Zo houden de drie elkaar bezig met schijnbaar onbeduidende en dwaze optredens. Toch blijken die voor elk van hen een noodzaak te zijn.

Plaatje lijkt op een Vermeer schilderij. Afgezien van de kleding uiteraard.