La Villa del Venerdì (1991)

Alternatieve titels: Husbands and Lovers | In Excess

Italië

geregisseerd door Mauro Bolognini
met Julian Sands, Joanna Pacula en Tchéky Karyo

In de loop der jaren is draaiboekauteur Stefan een verveeld cynicus geworden. Zijn vrouw Helena voelt zich door hem verwaarloosd en om haar liefdesleven in stand te houden begint ze een weekendromance met de pianist Paolo. Dit gebeurt in alle openheid, want Alina houdt nog steeds van haar man en wil hem niet bedriegen. In eerste instantie gaat Stefan akkoord, maar dan slaan de twijfel en de jaloezie toe.

Drie maal slechts één ster hier? Waar zouden ze naar gekeken hebben? Duidelijk naar de verkeerde film. Maar de mooie Joanna Pacula gaat toch vaak genoeg uit de kleren? Jammer dat niemand hier een berichtje heeft achtergelaten. Daarvoor is MovieMeter nu juist bedoeld, want dat stemmen is m.i. maar bijzaak.

Dit is bepaald geen niemendalletje, dat nog wel eens in de hoek van de erotiek wordt geschoven. Maar Mauro Bolognini maakt geen niemendalletjes. Heb trouwens nog nooit een slechte film van hem gezien. Ook deze is weer gebaseerd op een roman van Alberto Moravia, waar Italiaanse regisseurs in die jaren allemaal dol op waren. Het is het verhaal over een huwelijk, waarin de vrouw (Joanna Pacula) niet meer begeerd wordt door haar man (Julian Sands) en tijd wil voor haar minnaar. Ze maken de afspraak dat ze in de weekends bij haar minnaar is en in de week bij haar echtgenoot, die daar schoorvoetend mee instemt.

Op papier lijkt dat wel te doen, maar de echtgenoot kan niet verdragen zijn vrouw te moeten delen en gaat haar achtervolgen. En heeft ondertussen zelf ook regelmatig (liefdeloze) seks met andere vrouwen. Dit drama houdt de aandacht wel vast hoor. De mooie dames trouwens ook. Die Poolse Joanna Pacula, daar kun je je ogen niet vanaf houden en Bolognini laat ons ruimschoots met haar fysiek kennismaken.

Julian Sands is een interessant acteur met veel uitstraling. van hem kun je niet beweren dat hij niet kan acteren. Hooguit dat hij niet altijd gelukkig is met de keuze van zijn films. Pacula is een minder veelzijdige actrice, maar zij speelt weer in interessantere films (The Kiss, Gorky Park). De echte chemie tussen die twee vond ik in deze film niet helemaal overtuigend, maar spannend maken ze het wel. Op het behoudende slot is nogal wat kritiek gekomen. Had ik niet zo veel last van. Kijken dus, al was het alleen al om de mooie Pacula.

Het enige echte minpunt hier is de opdringerige en onnodig bombastische score van Ennio Morricone, die iedere subtiliteit mist. Jesus. wat is die man overschat zeg. Hij vervuilt zowat iedere Italiaanse film uit die tijd met z'n gejengel.