Mein Name Ist Bach (2003)

Alternatieve titel: Jagged Harmonies

Duitsland / Zwitserland

geregisseerd door Dominique de Rivaz
met Vadim Glowna, Jürgen Vogel en Anatole Taubmann

Iedereen kent Johann Sebastian Bach. Iedereen kent Frederik de Grote van Pruisen. Maar weinigen weten dat ze elkaar ontmoet hebben. Tijdens een bezoek aan een van zijn zoons in Potsdam, Mei 1747, wordt Bach opgeroepen om naar het koninklijke hof te komen, waar hij de jonge briljante monarch ontmoet, die in hem een genie ziet dat zijn ego overschaduwt. Tijdens Bach's bezoek ontvouwt zich een ego-gevecht tussen Frederik, zijn zus Amalia, die een oogje heeft op een van Bach's zonen, en Bach zelf.

avatar van Carl
Een merkwaardige film. De acteerprestaties waren uitstekend.
Maar wie een film verwacht waarin persoon en muziek van Bach uit een bepaalde tijd van zijn leven meer tot zijn recht komen, komt bedrogen uit. De muziek vond ik soms ronduit absurd. De handelingen en etiquette paste helemáál niet bij de zeer hoofse 18e eeuw. Had ik natuurlijk kunnen weten. In die tijd sprak je een vorst niet aan met 'mein name ist bach'. En ook in andere situaties ging men veel te vrij met elkaar om. Hoe het ook geweest is: zó niet.
Ik vraag me echt af wát Dominique de Rivaz eigenlijk heeft gewild...