Daniël (1971)

Nederland

geregisseerd door Erik Terpstra
met Peter Schaapman, André van den Heuvel en Bob de Lange

Daniël heeft enige tijd de wereld doorgetrokken en ontdekt bij thuiskomst in Amsterdam dat zijn uitermate saaie ouders helemaal zjin veranderd. Hij keert terug in het thans hippe huis waar zijn vader een bloeiende seksuologenpraktijk heeft opgebouwd en aan een boek over seksvariaties werkt. Daniël zelf vindt dit hele gedoe onzin en besluit naar een dorpje te gaan waar zijn grootvader een strenge dominee was. Maar op het platteland blijkt de frustratie al even sterk. Zijn ouders komen hem terughalen wat leidt tot een vechtpartij waarbij de boerenfamilie van de 'vrije seks-Amsterdammers' een stuk nader tot elkaar komen. Daniël kiest een andere weg.

avatar van mdj
mdj
Een erg grappige typische jaren '70 NL-film (interieur, kleding, thematiek). Vooral leuk is dat uiteindelijk de conclusie getrokken wordt dat de seksuele revolutie in feite net zo benauwend is als het gereformeerde geloof. Met bijrollen voor Johnny Kraaykamp (wel een kleintje) en Willem Nijholt.

Daniel Drol....

Inderdaad een grappige, typische jaren 70 film. Leuke rollen van André van den Heuvel en Bob de Lange. De overdreven weergave van het geloof en de seksrevolutie is erg leuk. Vooral het stuk waar Van den Heuvel over de Japanse kers moet gaan spreken en dit dan verwevend naar een betoog voor seks was erg leuk.

Ook leuk om Sylvia de Leur eens te zien in een andere film. Ik kon haar tot nu toe alleen uit 'Wat Zien ik!?' van Paul Verhoeven.
Al met al ***

Kwam hem vandaag tegen bij de V&D voor maar €3,00! (VHS)

robertus65
De gelovige tegen de hippie's in deze vreselijke oubollige film. De Jehova's worden bekeerd door SEKS (met ks). Bob de Lange zegt het al: "De kamer uit!"

avatar van niethie
Heel erg oudbollig, over de top en flauw maar als tijdsbeeld nog best te doen.

2 sterren

robertus65

avatar van FunkStar
De hele film is een rommeltje. En volgens mij is de film niet eens goed gemonteerd. Het strookt niet met elkaar. Toch heel vermakelijk om naar te kijken. Waanzinnig leuk om het decor en alles daar bij hoort te zien. Wel goede rollen voor Willem Nijholt en Sylvia de Leur.

avatar van Phantasm
Belachelijke en flauwe film die mij geen moment kon boeien, je houdt ervan of niet. erg saai.

avatar van Lakte
Hele leuke film! Heb me er heel erg mee vermaakt! Verhaal slaat natuurlijk nergens op dat vind ik er zo leuk aan! Valt nog wel mee hoeveel bloot er in zit als je hem met Blue Movie vergelijkt.

De film staat ook erg mooi op DVD niet verwacht voor zo'n oude Nederlandse film als je naar al die Bridge uitgaves kijkt die er niet uitzien, deze film lijkt wel gerestaureerd, erg mooi!

Vond vooral de rollen van Willem Nijholt en Bob de Lange erg leuk!