Peter en de Vliegende Autobus (1976)

Nederland
Familie

geregisseerd door Karst van der Meulen
met Lex Goudsmit, Joost Prinsen en Martin Brozius

Peter zit in een rolstoel en heeft niet veel vrienden. Hij komt in het bezit van een zak toverballen die door een uitvinding van een oude uitvinder en diens snoepgrage assistent de mogelijkheid hebben om te zweven. Een stul klungelige boeven denken geld te kunnen verdienen met de uitvindingen. Als tijdens een schoolreisje de toverballen door de bus rollen, gaat de bus vliegen en hebben ze de avontuurlijkste vakantie van hun leven.

avatar van Quentin
Heeft best veel weg van de Australische serie "Professor Poopsnagle".

Quentin schreef:
Heeft best veel weg van de Australische serie "Professor Poopsnagle".
Die tien jaar later gemaakt werd?

Gisteren heb ik deze film voor mijn kinderen besteld, want ik weet wel zeker dat ze hem net zo leuk vinden als ik hem vind.
De Efteling van vroeger staat erop; dat vinden ze vast leuk om te zien.

avatar van markie1978
Zeer goede kinder film, met de grootste kinderfilm acteurs Joost Prinsen en Lex Goudsmit.

Peter en de vliegende autobus is een hele leuke kinderfilm .
mijn zoontje van 5 is helemaal weg van deze film,

goed, de film heeft de tand des tijds niet weerstaan maar als je er rekening mee houd dat de film uit eind jaren 70 is dan valt het allemaal best mee,

lex goudsmit is een echte kinderfilm acteur net als joost prinsen.

ongeveer 25 minuten van de film speelt zich af in de efteling van 35 jaar terug, erg leuk om te zien...

heel scherp opgemerkt quido haha

avatar van Phantasm
Erg leuke jeugdfilm die lekker wegkijkt, mooi gemaakt voor die tijd.

avatar van Beertje45
zag de film ooit in school en vond hem toen leuk. jeugdsentiment. is ruim 30 jaar geleden. waarom worden we toch oud?

Beertje45 schreef:
<< >>
waarom worden we toch oud?

Omdat we niet jong willen sterven!

avatar van Beertje45
Swibertje schreef:

Omdat we niet jong willen sterven!
Zolang we jong van hart blijven ben ik al blij.

avatar van SpinPSB
Jeugdsentiment!

avatar van Ebenezer Scrooge
In de jaren zeventig en tachtig maakte Karst van der Meulen de ene na de andere leuke kinderfilm (& televisieserie): betoverend, kleurrijk, maar altijd met een belangrijke boodschap. Peter en de Vliegende Autobus is een van die onvergetelijke fims. Een magisch laboratorium, de griezel Joost Prinsen, toverballen, zero-stralen, Rita Corita, een vliegende autobus (nogal logisch) en mooie scenes opgenomen in de Efteling (het Spookslot stond er toen nog niet). Overigens hebben zowel Bert Haanstra als Paul Verhoeven daar ook eens scenes opgenomen voor een film, Haanstra voor Alleman (1963) en Verhoeven voor Voorbij, Voorbij (1979). Voor die tijd en voor Nederlandse begrippen zijn de special effects in deze film erg goed te noemen.

avatar van Taran Tiraki
Dit is toch wel mijn meest favorieten van Karst van der Meulen.
1: Peter en vliegende autobus
2: De Bende van hiernaast
3: Martijn en de Magier

En dan hebben we nog de T.V. series De zevensprong en Thomas & Senior
Blijft leuk voor jong en oud.

Dick2008
Zijn er nog mensen die er niks aan vonden?. Vast wel. (Als ik naar het stemmenoverzicht kijk). Het kan zijn dat ik hem vroeger al gezien heb, vast wel. . Ik vond vroeger Goudsmit alleen al een irrante vent. Die was toen, nog meer vroeger, ook van de Verkade-reclame, meen ik.
Gedateerd, nou ja lijkt me niet zo'n punt. Ik vind ik hem gewoon niet leuk, ook al zitten een aantal zeer bekende BN'ers in van destijds, maar ja dat je ze dan in zo'n film moet aantreffen. Het laatste halfuur was nog wel aardig om te zien vanwege De Efteling, met o.a. de stoomcarrousel. 2.0