L'Oeil de Vichy (1993)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Claude Chabrol
met de stem van Michel Bouquet

Documentaire die geheel is opgebouwd uit de officiele bioscoopjournaals zoals die werden uitgezonden in Frankrijk tussen 1940 en 1944. Deze bioscoopjournaals werden gecontroleerd door de Vichy-regering, die collaboreerde met de Nazi's, en bestonden derhalve voornamelijk uit propaganda. Het doel van de documentaire is om te laten zien wat de macht van (het beheersen van de) massamedia kan inhouden.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Vichy docu van Chabrol ?
Zoals hierboven reeds geschreven en zoals de titel suggereert is dit een POV baddie docu die ons de oorlog laat zien van de andere kant, waarbij dient te worden aangetekend dat we ook journaals uit de bezette zone zien die rechtstreeks door de moffen werd gecontroleerd en technisch gesproken niet door Vichy, beginnend in juni 40 en eindigend in augustus 44.
Nieuw historisch materiaal zal het voor de meesten niet zijn, al was het wel aardig dat er ook aandacht werd besteed aan alledaagse dingen als het recyclen van zo'n beetje ieder mogelijk materiaal waaronder film tot alle mogelijke gebruiksvoorwerpen, voor de doorsneemens was de oorlog toch voornamelijk een kwestie van economische schaarste.
Eigenlijk was het imho een fout van Chabrol om wel degelijk een voice-over te gebruiken als gewicht tegen de Vichy-propaganda, al beweert Bouquet in het begin dan zelf dat hij alleen strikt noodzakelijke informatie overbrengt. Neen, hij is ook een moraliserende stem die de argeloze kijkertjes voor alle zekerheid mededeelt dat Vichy toch wel een boevenbende was. Dat doet hij weliswaar impliciet, maar het doet toch afbreuk aan het experiment imho.
Ook krabbelt Chabrol terug tegen het slot: de hele docu maakte tot dan duidelijk dat Vichy een overenthousiaste collaborateur van de moffen was en dat ook in het bezette noorden meer dan noodzakelijk werd samengewerkt met de overheerser. Maar dan krijgen we opeens te horen en te zien dat Parijs en eigenlijk heel FR in 44 is bevrijd door De Gaulle met hulp van de hele Franse bevolking ! En dan wordt er gedanst..of is het patriottische slot stiekem sarcastisch ?
Het viel me trouwens op dat er erg weinig verwijzingen inzaten naar de cinema, maar die thematiek was al behandeld door oa gogard.

avatar van Darbie
pippo il buffone waarom geef je nooit een waarderingsoordeel middels het toekennen van 'sterren' , terwijl je er wel uitgebreide - en prachtige berichten over schrijft ?