Ivanhood (1992)

Nederland

geregisseerd door Paul Ruven
met Christo van Klaveren, Carine Korteweg en Maike Meyer

Ridder Ivanhood krijgt van een geheimzinnige stem de opdracht om het raadsel van zijn afkomst op te lossen. Het enige aanknopingspunt wat hij krijgt is: 'zoek het kruis'. Mocht hem dat binnen 20 dagen niet lukken, dan wacht hem een zekere dood. Zo doorkruist hij Atlantis, trekt van kasteel naar kasteel en ontmoet menig gewillige jonkvrouw. Maar aan het einde van de uitputtende tocht lijken de raadsels alleen maar groter te zijn geworden. Ruvens vrolijke ode aan Floris en Ivanhoe.

avatar van mdj
mdj
Erg aparte, originele film. Hele mooie zw/w beelden. Zitten absurde stukken in die je soms door de serieuze manier van spelen niet eens opvallen. Grappig was om te vernemen dat het feit dat hier slechts 1 mannelijke acteur in meespeelt louter en alleen te danken was aan het feit dat Ruven de film maakte met een groep eindexamenkandidaten die allen op één na tot het vrouwelijk geslacht behoorden. Dat was een gegeven waar hij mee moest werken en dat heeft ie mooi opgelost. Denk dat bij herziening me weer veel meer opvalt in de film. Wat manier van filmen betreft, doet het zeker aan Floris denken maar het verhaal alles behalve, dat is echt heel grappig. terwijl Floris volgens mij noch grappig noch absurd is.

ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar deze film, is deze op DVD te krijgen?

avatar van De Mees
Ooit een keer op VHS verschenen (Moskwood Media), misschien een keer op DVD wie weet, van mij mag het.