Somberman's Actie (1999)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Casper Verbrugge
met Dirk Roofthooft, Oda Spelbos en Serge-Henri Valcke

De 35-jarige Herman Broekman is niet meer de heldhaftige anarchistische dichter waar Ines tien jaar geleden verliefd op werd. Ooit bekend als Somberman, de dichter met het breekijzer, werkt de in zichzelf gekeerde Herman nu in het magazijn van een warenhuis. Als de winkel failliet gaat, raakt het leven van Herman in een neerwaartse spiraal. Zijn relatie raakt in een diep dal en hij grijpt overmatig naar de fles. Zijn oudere vriend, collega en mentor Man in 't Woud, grote fan van Somberman en zijn dichtbundel Actie, doet zijn best om de actie-dichter te doen herleven.

neo (crew)
he ik heb pas het boek gelezen.was erg leuk om te lezen.ff kijken of ik deze film ergens kan huren.

Kreeg hele slechte kritieken en publiek vond het ook niks. Wees dus gewaarschuwd.

avatar van mdj
mdj
De film wijkt wel af van het boekenweekgeschenk zeg. Er zijn wel een aantal dingen gelijk maar er is opvallend veel verschil waardoor de personages een heel andere invulling krijgen, in elk geval de hoofdpersoon. De personen hebben hier normale namen en heten dus geen Bezig of Domoor. Somberman is ook veel minder een anti-held dan in het boek, waar het werkelijk een lulletje rozenwater is. Hier is hij maar heel kort werkloos en tracht, al was het maar voor zijn vriendin, onmiddellijk weer aan de slag te gaan (pakt wel verkeerd uit, maar goed). Frits Lambrechts maakt van de man die hij bij de kapper ontmoet ook al een heel ander figuur dan in het boek. Het boek vond ik tamelijk kinderachtig en flauw. De film heeft iets meer, is duidelijk beter dan het boek vind ik.

robertus65
Best een behoorlijke verfilming met prima hoofdrollen, kwam wat langzaam op gang, maar werd steeds beter. Beetje ondergewaardeerd dus.