Dood Water (1934)

Nederland
Drama / Documentaire

geregisseerd door Gerard Rutten
met Jan Musch, Theo de Maal en Betsy Ranucci-Beckman

Jan Musch speelt de visserman De Geus die zich tot zijn dood verzet tegen de afsluiting van de Zuiderzee. Hij komt om het leven als hij probeert de dijk op te blazen. De film opent met een documentaire over de aanleg van dijk. Op het Filmfestival van Venetië in 1934 werd 'Dood water' bekroond met een Gouden Leeuw voor de fotografie (Andor von Barsy), waarna een internationaal roulement volgde (MGM).

17 BERICHTEN 2 MENINGEN

FisherKing
geplaatst: 21 november 2003, 10:05 uur [permalink]
Klinkt interessant. Bestaat de film/copy nog ?

avatar van mdj

mdj
geplaatst: 21 november 2003, 19:44 uur [permalink]
De film is zelfs nog te koop, althans ik heb 'm vorig jaar gekocht samen met nog vier ned. films uit de jaren '30. In sommige videotheken kom je ze tegen. Bleeke Bet is de bekendste. Wel heel wat anders dan de tegenwoordige film maar wel interessant. Moet Dood Water nog bekijken trouwens.

geplaatst: 21 november 2003, 22:06 uur [permalink]
Ben deze vorig jaar ook tegengekomen in een videotheek, helaas hebben ze hem nu niet meer.

geplaatst: 10 januari 2004, 11:03 uur [permalink]
Draait momenteel in Amsterdam, filmmuseum, in de serie meevallers/missers (bij de missers).

spacemangraig
geplaatst: 19 april 2005, 23:07 uur [permalink]
Prachtige cinematografie. Verder leuk om die oude beelden van Nederland te zien, en er zitten grappige personages in. Beetje saai af en toe verder, maar dat mag de pret niet drukken.

geplaatst: 13 oktober 2006, 20:57 uur [permalink]
Vanaf deze week is de dvd te koop bij het Filmmuseum, slechts 9.95.
Geen geld voor een klassieker uit de goede oude tijd.

avatar van De Mees

geplaatst: 17 november 2006, 13:07 uur [permalink]
hab3045 schreef:
Vanaf deze week is de dvd te koop bij het Filmmuseum, slechts 9.95.
Geen geld voor een klassieker uit de goede oude tijd.

Toen ik dit las heb ik kontakt gehad met het Filmmuseum.
het volgende;
Dit is de mail (17-11-2006) die ik heb gekregen.

Beste Leo,

"Dood water" (zie de filmgegevens hier onder) is nog niet op dvd uitgebracht. Het is wel de bedoeling dat het Filmmuseum deze film op dvd gaat uitbrengen, waarschijnlijk wordt het dus 2007. De dvd is dan te koop
in onze museumwinkel, zie: http://www.filmmuseum.nl/winkel
Het overzicht van dvd's wordt op dit moment bijgewerkt (er komen ca. 25 titels bij).

Wat is hier loos!

avatar van Mug
Mug
geplaatst: 27 mei 2007, 23:43 uur [permalink]
Morgen is het de 75ste verjaardag van de Afsluitdijk. De digitale geschiedenis-zender van de VPRO besteedt daar aandacht aan, en zond vandaag o.a. deze film uit [het Filmmuseum heeft blijkbaar wat samenwerkingsbanden met de digitale zenders van de publieke omroep...].

Het camerawerk is inderdaad prachtig, er worden wat prachtige plaatjes geschoten, vooral van mensen gefilmd van beneden met veel lucht, of juist tesamen met het water wat een golvend en 'schitterend' (als in glinsterend) effect geeft. En natuurlijk veel close-ups van sprekende gezichten in schaduwrijke omgevingen. Alleen al het diepgerimpelde gelaat van hoofdrolspeler Musch met felblauwe ogen doet veel denken aan de stille cinema, net zoals een hallucinerende (ik wor gin boer) scene daar ook naar verwijst. Dood Water is niet voor niets een van de eerste gesproken films uit onze vaderlandse geschiedenis.

Volendam in the picture, geen Jan Smit en palingpop, wel 'Daar was laatst een meisje loos', 'In Holland staat een huis' en de all-time classic 'Lang zal hij leven', en nog meer oer-Hollandse gezelligheid.

Opmerkelijk: hoofdpersoon is Oom Willem. De regisseur is de vader van Edwin Rutten en die kennen we allemaal als.... inderdaad. 3,5*, een bezichtiging waard naar mijn mening.

avatar van De Mees

geplaatst: 23 juli 2007, 18:54 uur [permalink]
DVD release op 10 juli 2007 van TDM

kappeuter (moderator)
geplaatst: 21 oktober 2007, 11:51 uur [permalink]
Schitterende poster! Hier een grotere versie: link
Klik op het plaatje en vervolgens in het groene venster op 'hier'.

Het bijzondere is, dat de film is uitgebracht door MGM. Dat heb ik nog nooit eerder bij een Nederlandse film gezien.

robertus65
geplaatst: 24 januari 2009, 16:01 uur [permalink]
Als film vond ik er niks aan, het lijkt meer te gaan om de sfeervolle plaatjes.

geplaatst: 22 oktober 2010, 12:59 uur [permalink]
Een nederlandse klassieker van de bovenste plank. behoorlijk artsy en serieus ten opzichte van andere nederlandse films uit die tijd (zoals De Jantjes). De film haalde naar het schijnt zijn faam alleen bij de critici, en niet zozeer bij het publiek.

De film opent met een lofzang over de afsluitdijk, waarna het verhaal start. De film is voornamelijk bizar gemonteerd. Ik moest aan Eisenstein denken: snel, contrastvol, en veel close-ups van gezicten, maar ook van objecten. Het verhaal is behoorlijk karig, maar daar merk je eigenlijk niet zoveel van aangezien de audiovisuele ervaring het geheel naar een hoger niveau tilt. Iets wat een goede film doet: beeldtaal creeeren.

Ook thematisch is de film Eisenstein like: propaganda. Al is het alleen al door de opening waarin in geuren en kleuren de epische grootsheid van de afsluitdijk wordt bezongen.

Dus voornamelijk een aanrader voor de filmwetenschapper en liefhebber van de wat meer artsyfilm. Ik vond m in ieder geval. Top. een pareltje waarvan ik blij ben dat ik hem heb gevonden!

geplaatst: 22 oktober 2010, 13:50 uur [permalink]
Artsy?

geplaatst: 22 oktober 2010, 15:45 uur [permalink]
Ja: een grote variatie in de shotdynamiek -> de film heeft een van de laagste gemiddelde shotlengtes uit de nederlandse film tot 1940. wat niet echt mainstream te noemen is. Daarnaast is de belichting gestilleerder dan de gemiddelde film uit die tijd. Mainstream is het dus niet. hence the term.

Het is een film waar je waarschijnlijk meer van kan genieten als je houdt van een film formalistisch bekijken.

geplaatst: 22 oktober 2010, 17:57 uur [permalink]
Artsy in de zin van kunstzinnig/artistiek dus? Ik ken(de) de hele term niet.

geplaatst: 25 oktober 2010, 09:58 uur [permalink]
ok. ja, dat bedoel ik inderdaad.

geplaatst: 14 november 2010, 16:15 uur [permalink]
Deze film is mijn analysefilm geworden, wat betekent dat ik m nu 5x in 1 1/2 maand gekeken heb. half puntje omhoog omdat de film mij nog steeds weet te boeien.