• 10.973 nieuwsartikelen
  • 9.000.758 stemmen

The Day I Will Never Forget (2002)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Kim Longinotto

IMDb beoordeling: 7,6 (142)

Gesproken taal: Somalisch

Plot The Day I Will Never Forget

In The Day I Will Never Forget registreert Kim Longinotto een besnijdenis bij een meisje in Nairobi. Ze wordt vastgehouden door enkele vrouwen en krijgt een stuk stof in haar mond geduwd, en toch gilt ze het uit - als een beest dat naar de slacht wordt geleid. Ze moet niet zeuren, zegt haar moeder. Het is voor deze Afrikaanse moslims een gegeven dat bij vrouwen de clitoris weggesneden moet worden, en de vagina voor een deel dichtgenaaid. 'Dat houdt de vrouwen rein en fris.'

stinissen (crew films & series)

Volgende week op tv.

avatar van EmDee

EmDee

Alhoewel het gegeven zeer interessant is, trek is deze film imo niet.

avatar van Lis

Lis

Bah!

Dit kan ik niet aanzien, ik weet dat nu al, het idee dat ze het wegsnijden, walgelijk! Ik ga dit dus ook zeker niet bekijken.

Brrr

avatar van FillumGek

FillumGek

Lijkt me niet bijzonder boeiend ook.

avatar van The Soldier

The Soldier

Weet niet wat de afrikaanse moslims mankeert maar in de islam heb je geen vrouwenbesnijdenis

avatar van Lis

Lis

Ja, met respect voor elk geloof hoor, maar ik vind dit zo schandalig! Je haalt iets zeer vrouwelijks weg. Zeer pijnlijk ook. Ze mogen geen genot hebben, zoiets is het toch? Ik ben toch blij een Nederlander te zijn!

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Opnemen dit, ben hier heel erg benieuwd naar.

The Soldier schreef:

Heeft ook weinig met de Islam te maken. Dit deden ze al in Afrika voordat de Islam er uberhaupt was.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Lijkt me erg interessant dit. Opnemen die hap.

avatar van dinoman

dinoman

Een schande dat het woord islam hier wordt vermeld.

Alleen mannen worden besneden geen vrouwen!

Alleen bij joden doen ze aan vrouwen besnijdenis!

Die mensen hebben hun eigen geloof.

Mug

Mug wordt weer zeer verdrietig van deze onwetendheid.

1) Vrouwenbesnijdenis komt niet voor in het Jodendom.

2) Vrouwenbesnijdenis komt niet voor in de Koran (en is dus niet iets islamitisch)

Vrouwenbesnijdenis komt voort uit Shariah wetten, die nooit gecodificeerd zijn (lees: nooit opgeschreven). De Shariah wetten baseren zich op een aantal documenten (hadith) die worden toegedicht aan de profeet Mohammed (alhoewel juist dát weerlegd wordt door velen). Shariah wetten gaan een stapje verder dan de Koran.

De Shariah wetten komen met name voor in Oost-Afrikaanse landen, maar ook elders in Afrika, maar ook in het Midden-Oosten en Indonesië.

Tevens worden in Afrika (natuurlijk niet overal!!) niet alleen moslim-vrouwen/-meisjes besneden. Het is meer iets cultureels. Vrouwen worden dan ook verstoten als ze niet besneden zijn.

Met verbieden en onbegrip komt men geen steek verder. Wat is de traditie? Moet alles weggesneden worden, of maar een beetje, en waarmee, en onder welke omstandigheden? Er zijn veel verschillende vormen van vrouwenbesnijdenis. Met name in rurale gebieden komen de ernstigste vormen voor (het geheel wegsnijden van zowel binnen- als buitenlippen inclusief dichtnaaien), en het leven van de vrouw komt dan ook in gevaar door bloedverlies, hygiene (je moet natuurlijk niet denken dat het gaat met steriele mesjes), etcetera.

Discussies vinden dus meer plaats omtrent de vorm van besnijdenis. Pas als er wederzijds respect en begrip bestaat kan er gepraat worden over verbod.

Ach ja, ik kan er uren over blijven doorpraten.

Maar er is voldoende informatie te vinden over female genital mutilation (incl. onsmakelijke plaatjes) op het wereldwijde web.

Eerst jezelf informeren over zaken, voordat je dingen gaat roepen.

Mug schreef:

Het is meer iets cultureels.

Wat dan ook betekent dat het niet zozeer uit de Sharia voorkomt, maar al veel langer bestaat.

Mug

Mijn zeer korte (voor mijn begrippen omtrent dit soort onderwerpen) bijdrage was niet geheel helder inderdaad. En ook niet compleet overigens, maar goed, dan moet ik hier een heel proefschrift neer gaan pennen.

Als ik spreek over Sharia(h), spreek ik ook over vrouwenbesnijdenis voortkomende uit religieuze overwegingen.

Naast religieuze overwegingen, bestaan echter ook culturele en maatschappelijke overwegingen. En zelfs hygienische en seksuele overwegingen.

avatar van hinie

hinie

Vreselijk dit...

Heb er pas een boek over gelezen en daar word je echt niet vrolijk van.

Het wordt vaak niet eens ( zoals Mug al zei) steriel gedaan en wat ik in dat boek las overleeft ook niet ieder meisje dit.

Dat zoiets nog bestaat..?? Walgelijk!

avatar van Justice4All

Justice4All

Ik heb een pdf file gevonden waar veel info staat. Bron is zeer betrouwbaar bij veel moslims. Interesse www.selefiepublikaties.com geef info over de besnijdenis in het algemeen.

avatar van Justice4All

Justice4All

Mug ik wil je een advies geven (ook natuurlijk voor de andere mensen). Betreffende verstrekken van info over islam in algemene zin, is het belangrijk wat en wie de bron is. Tegenwoordig worden/noemen sommige theologen of islamgeleerden (zichzelf) "geleerden". Of ze betrouwbaar zijn/is, plaatsen vele moslims een vraagteken.

Justice4All schreef:

Hetzelfde geldt voor het christendom, jodendom, noem maar op. Allerlei splintergroepjes in de grote groep met hun eigen ideeën en interpretaties. Jouw pdf-bron is dan ook een soennitische bron, ook een splintergroep binnen de islam. Maar dit mondt uit in een religieuze discussie...

Ik geloof dat de discussie al voorbij was en dat vrouwenbesnijdenis niet alleen een vereiste is binnen de religieuze (i.c. islamitische) context. Er zijn ook legio andere redenen voor vrouwenbesnijdenis.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Jammer dat er zo weinig wordt gediscussieerd door mensen die deze docu daadwerkelijk hebben gezien.

Ik viel er net in op het moment dat één van die meisjes in een geïmproviseerde "operatiekamer" werd besneden. Dat was werkelijk hartverscheurend! Het gegil en gehuil ging echt door merg en been. En dan daarna die moeder die doodleuk zegt dat het in hun cultuur niet gebruikelijk is dat meisjes gaan gillen en huilen tijdens de besnijdenis.

Aan het eind van de docu loopt het toch nog enigszins goed af: een paar van de weggelopen meisjes stappen met een advocaat naar de rechter, en die geeft ze gelijk, en de rechter geeft hun ouders een dwangbevel waarin staat dat het verboden is de meisjes alsnog te besnijden.

Echter, één van die vaders stelt dat, ondanks het dwangbevel van de rechtbank, de besnijdenis van meisjes waarschijnlijk toch gewoon door zal gaan, omdat het simpelweg bij hun cultuur & religie hoort....

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

De criminelen die zich aan vrouwenbesnijdenis schuldig maken kunnen niet zwaar genoeg gestraft worden!

Een echte schande dat zoiets nog bestaat.