• 8.522.697 stemmen

Armitage III (1995)

Animatie / Sciencefiction | 140 minuten (miniserie, 4 delen)

Genre: Animatie / Sciencefiction

Speelduur: 140 minuten (miniserie, 4 delen)

Alternatieve titel: アミテージ・ザ・サード

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Hiroyuki Ochi

Met onder meer: Hiroko Kasahara, Chiharu Kataishi, Nobutoshi Hayashi

Plot Armitage III

Armitage is een hoogst geavanceerde cyborg die in opdracht van de overheid alle mogelijk ingewikkelde moordzaken onderzoekt. Samen met haar partner Ross Sylibus moet Armitage een gewelddadige moord op een Marskolonie onderzoeken. Ze raken echter meer en meer verwikkeld in een samenzwering die hen wel eens het leven zou kunnen kosten.

avatar van INSTITUT777

INSTITUT777

een van de betere anime's van toen. 4,5*

Onderhond

Op vele vlakken wat op aan te merken.

Zo is de animatie, zeker in ep1-3, érg pover. Niet al te mooie stijl en erg weinig animatieframes. Typische anime zuinigheid. Ook het verhaal is erg fragmentarisch en verloopt nogal makkelijk op bepaalde punten.

Toch zorgt het productiejaar voor een aantal interessante punten. Zo mag de animatie dan wel pover zijn, er zitten een aantal shots in die bijna 1 op 1 in GitS herhaald worden. Zou de GitS manga er eigenlijk nog eens moeten bijhalen, maar het zou me toch verbazen dat Oshii deze nooit gezien heeft alvorens aan GitS te beginnen.

Verder is het verhaaltje eigenlijk bijna identiek aan de prequel van de Matrix. De opstand tegen de robots voelt erg bekend aan. Ook het verschil tussen robot en mens wordt hier al aardig uitgediept.

De serie mist duidelijk de afwerking en de fond van een GitS, maar het materiaal is er al in z'n pure vorm. Waarschijnlijk haalt Armitage gewoon erg veel uit de manga van Shirow, toch blijft het de moeite er een keertje door te lopen. Voor mij was het alweer een jaar of 12 geleden denk ik, voor het eerst met originele dub.

Eigenlijk vooral gezien om Dual Matrix te kunnen kijken, toch leverde de herkijk een aantal leuke zaken op. Polymatrix kan je gewoon overslaan aangezien dat een voor de Amerikaanse markt ingekorte versie is met Engelse dub.

2.5* voor deze. Vertoont enorme ouderdomsverschijnselen, maar voro de anime fan net genoeg leuks om geen complete waste te zijn.