Aletta Jacobs, het Hoogste Streven (1995)

Nederland

geregisseerd door Nouchka van Brakel
met Luutgard Willems, Edwin de Vries en Hans Kesting

Speelfilm over het leven van Aletta Jacobs (1854-1929). Aletta Jacobs weet al op jeugdige leeftijd dat ze dokter wil worden. Ze verzoekt Thorbecke om toegelaten te mogen worden tot de universiteit en vestigt zich na haar studie als eerste vrouwelijke arts in Amsterdam. Hier verdiept ze zich met name in sexualiteitsproblemen bij vrouwen en zet ze zich in voor algemeen kiesrecht. Regisseur Nouchka van Brakel figureert in de film als interviewster die tijdgenoten ondervraagt over het leven en werk van dr. Jacobs. De vraaggesprekken geven een impressie van de stroom van negatieve reacties, die de feministe over zich afriep. Als Aletta aan het eind van de film terugblikt op haar leven, blijkt evenwel uit vele foto's en brieven hoezeer ze uiteindelijk werd gewaardeerd.

Verdient een prijs voor de slechte titel.

Wat vind je van "Eenmaal geslagen, nooit meer bewogen" en "De Vlinder tilt de kat op"?

Ik zei ook precies niet de slechtste titel

kappeuter (moderator)
'Opzij' filmpje ? Nog erger dan Antonia ?

Eva
VEEL erger.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
cornelis schreef:

Verdient een prijs voor de slechte titel.

Wilde ik net schrijven. En ja, ik vind deze titel een stuk slechter dan de twee die Jos noemde.

Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van Nouchka van Brakel, maar dit is een tenenkrommende vertoning op acteergebied, mise en scene, montage, camerawerk en met stip: de regie.
Anachronistisch interviewen doet de film ook al geen goed...

Al met al een zeer pretentieus werkje.
Aletta Jacobs verdient veeeel beter en zou zich, indien mogelijk, waarschijnlijk omdraaien in haar graf.

avatar van BlueJudaskiss
Na alle slechte reacties hierboven was ik dit gisteravond vooral gaan kijken als curiosum, maar gaandeweg begon ik dit steeds interessanter te vinden.

Vind van de regie van Van Brakel wat je wil, maar het is hoe dan ook gedurfd en m.i. zijn, pardon, HAAR tijd ver vooruit. Die commentaarstem is wat irritant - voice overs, kijk er mee uit! - maar die interviews vond ik boeiend, hoe potsierlijk ze soms ook zijn. Uitstekend geacteerd, mooie zwartwitfotografie. Fijne a-typische biopic!