Deacons for Defense (2003)

geregisseerd door Bill Duke
met Forest Whitaker, Jonathan Silverman en Serena Lee

Marcus (Forest Whitaker) werkt al zijn hele leven in een papierfabriek in Bogalusa en wordt vanaf zijn geboorte al onderdrukt. Op een dag dat zijn dochter bij een demonstratie door de lokale politie wordt geslagen, knapt er iets in Marcus. Hij vindt dat het nu tijd is dat de donkere mensen dezelfde rechten als de blanken moeten krijgen.

avatar van sn@ke
Deacons for defense *** 1/2

Sterke film over een schrijnende gebeurtenissen in het verleden. Whittaker heeft een erg goede rol , de hele cast is geloofwaardig. Spijtig genoeg is het soms zienbaar dat ze geen onbeperkt budget hadden.

Niettegenstaande sterk drama.

Fantastische film. Ik vind raciale films (Apartheid) sowieso al interessant, maar deze film (die ik voor een euro op dvd gekocht heb...) schetst werkelijk een prachtig beeld.

Vooral de scene waarin de rechter de agenten beveelt de zwarte mensen te beschermen tegen die rednecks... erg mooi gedaan.

avatar van moviemafketel
Zo dat zijn veel berichten.
Moet toegeven dat ik ook nog nooit van deze film had gehoord, maar was toch zeker niet slecht. Uiteraard is er niks vernieuwend aan.
Alleen had ik nog niet vaak de zwarte bevolking gewapend zien samenscholen tegen de KKK in een film. Deze groep is dan ook in de vergetelheid geraakt stond bij de aftiteling. Wel eens goed om te zien dat ze niet zomaar over zich heen lieten lopen en dat ze daar uiteindelijk veel mee hebben bereikt. Whitaker speelt weer een prima rol met veel woede en kracht in zijn mimiek. Best een aanrader voor een keer.

avatar van DeCol
Nog nooit eerder van deze film gehoord en ik denk dat er meer mensen zo over denken. Toevallig was hij op tv en aangezien ik de apartheid een interessant onderwerp vind, heb ik hem gekeken.

Het is wel duidelijk een low-budget film en dat vind ik hier jammer. Want ondanks dat de cast grotendeels goed en geloofwaardig speelt had er veel meer in kunnen zitten. De beelden tussendoor voegen zeker iets toe aan de film, maar ik miste in totaal wat overtuiging en gevoel.

Prima film met een werkelijk geweldige Forest Whitaker als Marcus Clay over een thema dat nog steeds actueel lijkt te zijn.

Deacons for Defense! Never again, never again!
Goede film met een geweldige Forest Whitaker. Heerlijke acteur blijft dat toch. Ik werd ook aardig in de film gezogen, waardoor je bijna zit mee te schreeuwen op de bank tegen die zielige figuren die zich verstoppen onder hun lakens.