De Inbreker (1972)

Nederland
Misdaad

geregisseerd door Frans Weisz
met Rijk de Gooyer, Willeke van Ammelrooy en Jennifer Willems

Glimmie is een geroutineerde inbreker. Hij krijgt van een bankier een aanbod van 3000 gulden voor het opsporen van diens weggelopen stiefdochter. Hij en zijn maat Bonk nemen het aanbod aan. Ze ontdekken echter al gauw dat er iets niet in de haak is. De bankier blijkt een val opgezet te hebben voor het meisje. De twee inbrekers vinden het meisje en brengen haar veilig onder. Echt veilig blijkt het niet te zijn, want ze wordt met Glimmies stiletto vermoord en niemand gelooft natuurlijk dat hij het niet heeft gedaan.

avatar van wendyvortex
Keurige Frans Weisz had liever een gentleman a la Charles Aznavour in de hoofdrol gehad, maar kreeg tot zijn schrik de Nederlandse Klaus Kinski voor z'n kiezen.
Resultaat leverde echter een commercieel succes en (wonderbaarlijk) een geslaagde Nederlandse film die nogal in dezelfde sfeer als de Italiaanse giallo's uit deze tijd inclusief hele prima soundtrack van Ruud Bos.
Verder over het algemeen zeer goed acteerwerk: natuurlijk van Rijk de Gooyer, maar ook hele prima rollen van Frits Lambrechts, Jon Bluming en een piepjonge Jennifer Willems (die ik eigenlijk alleen kende als Teun uit De Film van Ome Willem).
Piepklein rolletje ook nog van Joost Prinsen als barman.
Qua bloot valt het nogal mee cq tegen: een weinig opwindende striptease-act van Willeke van Ammelrooy en Sylvia de Leur in hotpants en hou rekening met plotgaten waar het hele IJsselmeer in past, maar dat kan de pret nauwelijks drukken.
Viel me wel op (uitzending op Cultura en ingeleid door Frans Weisz zelf) dat de uitgezonden kopie nogal wat slijtage vertoond, misschien kan het gespecialiseerde Shameless-label deze film eens even uitbrengen (lijkt me een betere keuze dan de onlangs door hen uitgebrachte mainstream troep van Dick Maas' Amsterdamned).

avatar van Askikker
Machtig dat tijdsbeeld in deze film, en ook die typische Nederlandse filmmuziek.

En al die flauwe sex grappen; toen was dat nog leuk. En Willeke van Ammelrooy in haar ''bekende'' rol(letje)...... heeft ze eigenlijk wel es iets anders gedaan?

Goed spel van hoofdrolspelers Rijk de Gooyer en Jon Bluming. En ook de rits andere ''ouwe bekenden'' zijn erg onderhoudend.

avatar van frolunda
Een beetje een vreemde film die vooral door de prima rol van de Gooyer en de mooie plaatjes van de Amsterdamse binnenstad toch zeer de moeite waard is.Het verhaal stelt niet al te veel voor maar de sfeer maakt veel goed.Verder nog een sterke rol van Frits Lambrechts en ook van Ammelrooy maakt in een paar scenes wel indruk.De muziek is overigens ook goed.

avatar van Phantasm
Aardige misdaadfilm die lekker wegkijkt.

avatar van missl
Aardige misdaad, die zich in de binnenstad van Amsterdam afspeelt. Heerlijk sfeertje.

avatar van clubsport
wellicht de oudste nederlandse film die ik ooit heb gezien , voor de rest redelijk misdaadverhaal
maar verder geen hoogvlieger .

avatar van Quentin
Gister werd een prachtige (gerestaureerde) print vertoond in EYE, was bijzonder onder de indruk. Knap camerawerk van Ferenc Kálmán-Gáll ook, vreemd dat die man zo weinig speelfilms heeft gedraaid.

Ga omhoog naar 4*!

avatar van Earth
Mijn 4 blijft een 4, dik verdiend. De print was inderdaad mooi!