De Grens (1984)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Leon de Winter
met Johan Leysen, Linda van Dyck en Angela Winkler

Hans Deitz, journalist, reist vergezeld door zijn vrouw Marleen naar Zuid-Europa om een terrorist te interviewen. Via een tussenpersoon belanden ze in een dorp, Cuencas, waar Marleen tijdens de gewelddadige rituelen van het jaarlijkse dorpsfeest in paniek raakt en besluit te vertrekken. Dan blijkt dat de terroristen het interview slechts als lokaas gebruiken. Ze dwingen Hans getuige te zijn van de aanslag op een hoge militair en eisen dat hij dat in een artikel verantwoordt. Hans weigert en slaagt erin na het bloedbad te ontsnappen. Opgevangen door Rosa, de weduwe van een geëxecuteerde terrorist, die hem dwingt haar te helpen het land te verlaten, kent Hans uiteindelijk alleen nog de wil tot overleven.

Ik wist niet dat Leon de Winter ook een film heeft geregisseerd. Kende hem alleen als schrijver / columnist.
Twee jaar geleden richtte hij wel Pleswin op, maar dat liep uit op een debacle, nietwaar?

Deze film ook. De film trok 13.597 bezoekers en De reacties van de pers waren verdeeld (hoewel de meeste kritieken slecht waren). Producent René Seegers: "De fout met De Grens is geweest dat we onze eigen smaak en intuïtie hebben losgelaten terwille van concessies aan het zogenaamde grote publiek. Het mislukte aan beide kanten."

FisherKing
Niet al te best met Linda van Dijck als beste naar mijn idee.

kappeuter schreef:

Ik wist niet dat Leon de Winter ook een film heeft geregisseerd.

Hij heeft de filmacademie gedaan. En regisseerde wel vaker, toch?

Ik zie het staan op imdb. Nee wist ik niet.

avatar van mdj
mdj
Johan Leysen speelt uitstekend evenals Linda van Dijck (al moet ik erbij zeggen dat beiden weinig verkeerd bij mij kunnen doen ). De film is interessant maar maakt minder waar dan ie aanvankelijk belooft. Volgens mij stelt de film ook aan de orde dat je nooit een objectief toeschouwer kunt zijn maar altijd op een of andere manier betrokken bent. Minder gewelddadige film dan ik dacht, alles blijft meer onderhuids, behalve aan het eind dan. En af en toe moest ik wel een paar tellen nadenken of ik naar een flashback zat te kijken of niet maar echt problemen gaf dat niet.

Deze film staat op nummer 1 op mijn to-see list.

Het verhaal doet me denken aan Year of the Gun.

avatar van Quentin
Mooie film, sfeervol vastgelegd, goed gespeeld, intrigerend verhaal (alleen niet perfect) .... 3,5 * beter dan verwacht

robertus65
Ronduit een tegenvaller, de film is traag en ik had steeds meer het idee dat de film zich maar bleef herhalen in dat dorp en er kwam maar geen eind aan.