Crime et Châtiment (1935)

Alternatieve titels: Crime and Punishment | Schuld en Boete

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Pierre Chenal
met Harry Baur, Pierre Blanchar en Madeleine Ozeray

De Russische student Rodja Raskolnikov vermoordt met een bijl een woekeraarster en daarna ook haar onschuldige zuster die getuige was van de moord. Dan begint het ingewikkelde proces van schuld en schuldgevoelens, van de werkelijke en gezochte redenen ter rechtvaardiging van de misdaad. Rodja raakt in een steeds dieper dal. Verfilming van het boek "Prestuplenie i nakazanie" (Schuld en boete / Misdaad en straf) van Fjodor Dostojevski

Een week na deze franse verfilming kwam er ook een amerikaanse verfilming uit. Maf.

Weirde shit...eng gewoon.Hoe dan ook,zoveelste verfilming van de overbekende roman,en verre van de laatste.Beter ook dan die uiterst matige Sternberg met een absurde Lorre,en textgetrouwer .
De setting is braaf in Sint-Petersburg,al wil het allemaal niet echt Russisch overkomen.Een roman van meer dan 500 bladziden verfilmen in 105 minuten betekent allicht het schrappen van zo'n beetje alle bijfiguren en secundaire verhaallijnen,alsmede de filosofische thematiek die slechts even wordt aangeroerd.
Cinematografisch is het voor het grootste deel weinig bijzonder en het komt allemaal over als een verfilmd toneelstuk, echter met als uitzondering de befaamde moord,die zeer goed en intens in beeld is gebracht.Bijna als een expressionistische stomme film sequentie,en ik moet me wel sterk vergissen als deze niet sterk is beinvloed door de Wiene verfilming.Zeker weet ik het niet,aangezien ik deze nooit heb gezien .Enfin,de moord en vooral de aanloop ernaar toe is zelfs een stuk indringender gebracht dan in de Sovjet versie,die toch als de beste wordt beschouwd.Zeer goede muzikale begeleiding ook van Honegger.
Ook Blanchar schijnt te zijn beinvloed door het expressionisme,en heeft zichzelf een gekwelde mimiek aangemeten die eerder in een stomme film zou passen en die in de meeste scènes,nogmaals met als uitzondering de moord,wat overdreven is.Baur is weer ok als vaderlijke rechterlijke-commisaris en Gabin heeft hem in die rol 20 jaar later zo'n beetje gekopieerd.Alle andere figuren blijven op de vlakte,en dat grietje dat Sonja moest spelen bakte er gewoon niets van.

Nogmaals:de soundtrack van Honegger is extreem goed,de gehele film door.