Und Ewig Singen die Wälder (1959)

Alternatieve titels: En Eeuwig Zingen de Bossen | Beyond Sing the Woods

Oostenrijk

geregisseerd door Paul May
met Gert Fröbe, Hansjörg Felmy en Joachim Hansen

Boer Dag senior (Frobe), heeft twee zoons Tore en Dag junior (Felmy en Hansen). Terwijl Tore zijn oogappel is, veracht hij de rustige Dag. Ook met zijn buurman leeft Boer Dag senior op voet van oorlog. De spanningen lopen hoog op.

FisherKing
Oostenrijkse Heimatfilm die destijds, net als de Sissi-reeks, erg succesvol was. Kreeg een minder gevolg : Das Erbe von Björndal, allebei geschreven door Trygve Gulbranssen.

Behoort tot de favorieten van menig oma

Met een nog jonge Hansjörg Felmy later beroemd in Duitsland door Kommissar Haferkamp te spelen in de top serie Tatort.

FisherKing
Tja Hansjörg Felmy en Tatort. Dat waren nog eens tijden. Geen minuut van gemist. Jammer dat het met zijn filmcarriere verder niks meer geworden is.

avatar van Freud
Ze spelen hem in het Antwerpse filmmuseum tijdens de tweemaandelijkse seniorenmatinee. Heb al vaak gedacht dat ik die eens moest bezoeken (kwestie van mijn kitschniveau wat op te laden) maar ik durf het nooit Ben een beetje bang voor mijn imago eigenlijk. Terwijl je achteraf toch korting krijgt op de taart in het museumcafé en zo.

Voor wie zin heeft gekregen: ze spelen deze maand ook de Heidi uit 1965.

avatar van Scorpio11

Gert Frobe speelt een prachtrol. 3*

Oostenrijkse Heimatfilm is niet juist. Deze film is gemaakt naar de Noorse triologie Het geslacht Bjorndal.
Deel 2 "Winden waaien om de rotsen" was het vervolg.
Deel 3 "De weg tot elkander" is volgens mij nooit op dvd of iets dergelijks vastgelegd.

FisherKing
Oh ja, Inderdaad, een Noorse trilogie. Bedankt voor de correctie.

avatar van Scorpio11
FisherKing schreef:
Oh ja, Inderdaad, een Noorse trilogie. Bedankt voor de correctie.

Geeft niks, een foutje mag

weet iemand waar ik deze trilogie kan kopen of downloaden

ben al tijdje op zoek

avatar van tommykonijn
kos schreef:
Behoort tot de favorieten van menig oma

Waaronder die van mij, en dat is ook de reden dat de DVD onlangs is aangeschaft door mijn ouders

avatar van tommykonijn
Om bovenstaande reden toch ook maar deze film meegekeken. Ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten, behalve dan dat ik dacht dat deze film heel erg gedateerd zou zijn. En dat was natuurlijk ook het geval. De overgangen zijn erg ouderwets, maar opzicht kun je de film er ook niet op afrekenen gezien het jaar waar de film uit stamt. Het verhaal en het acteerwerk zijn niet zozeer punten die de film voor mij speciaal maken. Toch heeft de film wel iets dat ik erg genietbaar vond: de prachtige natuur shots in Noorwegen. Erg mooi gefilmd, en de sfeer in de film was flink aanwezig. Vooral als het Kerstmis is, ziet het er gewoon erg mooi uit. Ook de muziek in de film is erg goed en past perfect bij de beelden. Jammer dat de film een beetje een 'snel' einde heeft. Verder ga ik niet zo diep in op de film. Het is gewoon écht een ouderwetse film, maar wel een die door het uiterlijk mijn aandacht vrij makkelijk heeft weten vast te houden.

avatar van Mug
Mug
Scorpio11 schreef:
Deel 2 "Winden waaien om de rotsen" was het vervolg.

Toch maar even het een en ander rechtzetten. De über-populaire roman-trilogie (inmiddels alweer zo'n 80 jaar oud) is slechts eenmaal verfilmd, en wel verspreid over 2 films. Deze klassieker en de uitermate matige opvolger Das Erbe von Björndal (1960). Reden: de boek-trilogie is in Duitstalige landen uitgebracht in 2 delen. De laatste 2 boeken zijn samengebundeld. Filmvoorstellen vanuit Zweden en Hollywood (reeds in de jaren '30) werden door de auteur afgekeurd.
En ook al speelt het zich af in Noorwegen en zijn de buitenscenes ook allemaal daar opgenomen, "Und Ewig Singen die Wälder" is en blijft op en top een 'heimatfilm'. Wellicht ook wel een van de betere, m.n. te danken aan de landschapscenes, maar voornamelijk de screen appearance van de ijzingwekkende en bloedstollende Anna Smolik, ai ai, wat een stoeipoes!!!

avatar van thunderbold

Gert Frobe speelt een prachtrol. 3*
Deze film kan mijns inzien niet als een heimatfilm worden betitelt daar het zich in Noorwegen afspeelt en niet is gebaseerd op een Duitstalige roman o.i.d. maar op wellicht de beste Noorse bestseller ooit. En ja, wat is gedateerd ? Met een serie als Swiebertje kan jje nu niet meer bij kinderen aankomen dat is gedateerd. Maar dit is een film die zich afspeelt aan het einde van de 18e tot begin 19e eeuw. Als men de sfeer en het leven van die tijd goed heeft weten neer te zetten, en je als kijker je in die tijd verplaatst, is het begrip "gedateerd" niet van toepassing. Anders zou je b.v. ook elke western gedateerd kunnen noemen.
Fröbe was werkelijk top in die film.