Monsieur Hawarden (1969)

Nederland / België

geregisseerd door Harry Kümel
met Ellen Vogel, Hilde Uitterlinden en Dora van der Groen

Verfilming van het gelijknamige, op ware gebeurtenissen gebaseerde, boek van Filip de Pillecyn uit 1935. Ellen Vogel speelt een als man verklede vrouw die in de negentiende eeuw in de Belgische Ardennen neerstrijkt. Haar teruggetrokken leven roept bij de dorpsbewoners veel vraagtekens en spanningen op, maar niemand vermoedt dat de aristocraat op de vlucht is voor de politie.

kappeuter (moderator)
Rutger Hauer had een rol (zijn filmdebuut) in deze film -- zijn deel sneuvelde echter geheel in de montage.
Prijzen: Prijs van het publiek op de internationale ontmoeting van de 'art et essai'-films in Hyères 1968. Uitgeroepen tot één van de tien beste films door Peter Cowie's 'International Film Guide' in 1968. Silver Hugo voor de beste regie en beste fotografie op hetFilmfestival van Chigago 1969. Interfilm-prijs 1969 op het Internationaal Filmfestival van Edinburgh. (bron)

avatar van titan
Als je een keer in de Ardennen bent moet je eens naar Ligneuville (bij Grand-Halleux) gaan, het dorpje waar "monsieur Hawarden" woonde. Daar zijn nog wat sporen van "hem" te vinden.

FisherKing
Interessante film, mooie scenes, erg prachtig in beeld gebracht. Veel lang te genieten, maar waar stopt de film nu eens eindelijk dacht ik. zat lang op een 5 maar eindigde met een 2. 3 sterren dan maar

mdj
Prachtige Ellen Vogel, die aristocratische houding, de film had van mij nog wel langer mogen duren. Geen film om even snel te bekijken. John Lanting heeft er een heel klein rolletje als knecht in. De kamenierster van Hawarden wordt ook heel mooi neergezet, haar jaloezie tav het jongetje waar Hawarden opvallend veel aandacht aan schenkt wordt mooi in beeld gebracht. Opvallend rustige film zonder saai te worden. De film straalt wel duidelijk uit dat het hier om Kunst met een hoofdletter k gaat en waar het het spel betreft van met name Vogel slaagt ie hier ook in. Voor sommigen wellicht wat te theatraal.

kappeuter (moderator)
Met een beter script was dit een klassieker geweest, zelfs internationaal gezien.
En met een beter script bedoel ik meer diepgang en een beter einde.
De film ademt een Bergman sfeer uit. Ellen Vogel is erg goed. De regie is perfect.
Kan zijn dat ik bij herziening de film nog iets hoger waardeer. Ik denk het wel eigenlijk.

kappeuter schreef:

De film ademt een Bergman sfeer uit.

Dat vond ik ook, maar ik was bang daarmee wat te ver te gaan in mijn enthousiasme dus hield dat maar voor me .

FisherKing
Hoeft niet hoor, wij hadden hetzelfde.
Tja, en hoe willen we hem eigenlijk herzien ? (neem aan dat we ze bij NFF gezien hebben)

Was vorig jaar Juni (meen ik) nog op tv en is ook nog te koop via internet. Sluit me overigens aan bij jullie stukjes. Ook 3*

mdj
Is inderdaad uitgebracht in de Holland Filmgoudreeks. Heb 'm zelf twee jaar geleden oid bij bol.com besteld maar daar hebben ze 'm niet meer. Wel bij nlstore.nl in elk geval. En ik meen zelfs dat ie ook op dvd inmiddels verkrijgbaar is. Zal dan wel zonder extra's zijn.

De novelle (50 pag. is geen boek meer te noemen) is trouwens duidelijk anders dan de film. Opvallend is vooral dat in het boek helemaal geen gezelschapsdame aanwezig is en de jongen Alex veel meer nog op de voorgrond treedt. Hawarden wandelt dagen achtereen met deze jongen door de omgeving waarbij 'hij' ook veel onder de mensen vertoefd itt in de film. De film is veel eenduidiger mbt de reden van de 'mannelijke vermomming'.

Sublieme rol van Ellen Vogel als stil, afzijdig persoon.
Gek dat nog niemand over de prachtige muziek van Pierre Bartholomée gesproken heeft. Een van de mooiste pianothema's die ik gehoord heb!

De combinatie van de muziek, de prachtige beelden en vooral de scenes tussen Hawarden en zijn/haar kamenierster zorgen voor een fascinerend geheel.

Enige minpunten zijn de soms wat nietszeggende dialogen en het feit dat men er maar geen eind aan weet te breien.

Jammer overigens dat de dvd niet zo best is, maar hij is zeker het bekijken waard.

Wat is er niet best aan de dvd?

Voornamelijk het geluid, enorme ruis. Een echt opgepoetste film had ik ook niet verwacht, hoor.

avatar van Chrisjuh
Inderdaad een sublieme rol van Ellen Vogel. Echt prachtig! De hele film is mooi, met alleen enkele minpuntjes zoals hierboven al eerder beschreven. Ook ik mis de diepgang in het verhaal af en toe, en ook het einde had beter gekund. Dat komt nu in mijn ogen wat afgeraffeld over... Erg jammer van deze, verder geweldig goede film!

robertus65
Bijna niet om door te komen. Teveel een toneelachtige verfilming, veel klassieke muziek te horen. Bijna nauwelijks te geloven dat het echt gebeurt is.

avatar van AGE-411
Weetjes:

- De schrijver van het verhaal (Filip de Pillecyn) wordt ook wel eens "De Prins der Nederlandse Letteren" genoemd.
- Hij was lid van het VNV en DeVlag en werd in 1946 voor collaboratie veroordeeld.
- In 1962 stierf ie, en werd ie begraven op het Campo Santo. Voor de Nederlanders hier: Dat is een ere-begraafplaats in Gent waar enkel mensen die veel voor de Nederlandstalige cultuur betekent hebben begraven worden.