De Vriendschap (2001)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Nouchka van Brakel
met Gerard Cox, Willem Nijholt en Pleuni Touw

Twee oude vrienden onmoeten elkaar weer na 40 jaar. Deze hernieuwde kennismaking gaat niet zonder slag of stoot. Oude vetes moeten worden opgelost en nieuwe problemen kondigen zich aan, als ze, net zoals 40 jaar geleden, verliefd worden op dezelfde vrouw. Maar hun vriendschap is niet kapot te krijgen...

Heeft iemand hier deze film gezien? Hij kreeg er bij uitbreng behoorlijk van langs.

neo (crew)
blijkt ook niet echt geweldig te zijn.doe mij maar een aflevering van ''toen was geluk nog heel gewoon'' met gerard cox

kappeuter (moderator)
Heb de film ook niet gezien. Ik heb nl. geen enkel positief 'geluid' over deze film gehoord. Wordt een hele zoektocht naar de 2 mensen die 'm gezien hebben..

Laatst gehuurd in een melige bui, een volgens mij nooit eerder uitgeleende kopie. Van een film met Gerard Cox verwacht ik niet veel, maar dit sloeg alles. 'De Vriendschap' is de slechtste film ooit gemaakt! Het is een dubieus, ranzig product over twee vrienden (Cox en Nijholt) die vechten om de liefde van een vrouw (Touw). Nijholt wint en trouwt met haar, maar krijgt kanker en kiest voor euthanasie. Een veel te zwaar thema voor regisseur Nouchka van Brakel, die er een walgelijke kermisshow van maakt. Een voorbeeld: Nijholt vraag Cox te helpen met zijn dood, waarop onze Gerard een junk op het Rotterdamse CS aanspreekt en een zelfmoordpil koopt (!!!!!) Als kijker vraag je je ondertussen af waarom Nijholt niet naar een dokter gaat. Wat voor kanker heeft hij eigenlijk? Moet hij niet aan de medicatie? Waarom wordt er niet over chemo-therapie gepraat of eventuele genezing? De rest van het verhaal is al even stompzinnig. Zo zweeft de overleden vrouw van Cox boven Rotterdam en praat met de kijker. Heeft een bejaarde buurvrouw van Touw seks met neger-gigolo's. Begint de film met een rip-off van Saturday Night Fever (de loopshots van Travolta, nu met Cox op gympen). En dan de dialogen: een neger met zijn broek omlaag, probeert Cox' kleindochter te neuken, die echter geen zin heeft en wanhopig uitroept: "ik ben niet zo... ontvankelijk". Etc. etc. Afgezien van de inhoud, komt de film op technisch vlak ook niet boven het amateur-niveau uit. De montage lijkt gedaan door een eerstejaars-student: het stikt van de springers, lelijke overgangen. Gruwelijke fouten zijn eerder regelmaat dan uitzondering. Zo woont Touw op de zesde verdieping van een flatgebouw... echter, de shots in haar woonkamer zijn duidelijk in een huis op de begane grond gefilmd. Liz Snoyink speelt een klein rolletje als makelaar van Touw. Als Nijholt's testament wordt voorgelezen (na zijn dood) zit zij daar ook bij. Waarom????? En zo gaat het maar door. Werkelijk niets deugt aan dit wanproduct. 'De Vriendschap' kwam tot stand mmv het Fonds van de Nederlandse Film. Waarom? Hoe kan zo'n wanstaltig scenario dat stikt van de fouten goedkeuring hebben gekregen? Waarom zijn die miljoenen niet verdeeld onder jonge talenten ipv de 60-jarige van Brakel? Noucha is de beste vriendin van Matthijs van H. Heeft 't daar soms iets mee van doen? 'De Vriendschap' is een schande. Spel, inhoud, techniek... alles is even beschamend slecht. En het is niet eens om te lachen. Na afloop hoop je alleen maar dat Noucka zelf ook die pil slikt. Met de gehele cast erbij. 0.5* maar dat is al teveel.

FisherKing
Zelden zo'n positieve kritiek gelezen

Eva
0.5* maar dat is al teveel.

Eens.

Op naar de flop 100.

Wat een baggerfilm! De slechtste Nederlandse film die ik gezien heb! 0.5*

Drie keer 5 sterren???!!!!

horrorist schreef:
'De Vriendschap' kwam tot stand mmv het Fonds van de Nederlandse Film. Waarom? Hoe kan zo'n wanstaltig scenario dat stikt van de fouten goedkeuring hebben gekregen? .

De co-auteur zit nu zelfs in de commissie...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Je zou haast gaan denken dat er maar 2 of 3 verschillende mensen hebben gestemd...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ben ik een masochist?
MIsschien wel, ik word in ieder geval erg nieuwsgierig van dit soort unaniem afgekraakte films. Ik hoop ergens dat ik een voldoende kan geven ofzo. Lekker tegendraads zijn.
Bij deze stompzinnige, oubollige, amateuristische en vreselijk slecht geacteerde film is dat helaas niet gelukt. Naast de dingen die horrorist aanstipte ook even de belabberde belichting, geluidsmix en muziek vermelden. De dialogen zijn ultiem stompzinnig. Als Cox bij het graf van zijn vrouw zit begint ze niet alleen te praten, maar zwenkt de camera zo erg heen en weer dat Cox zelfs uit beeld verdwijnt (heeft ook wel z'n pluspunten). De film neemt ook nog een loopje met de werkelijkheid. Nijholt zou al lang euthanasie hebben gekregen en een tv station dat een eventuele zelfmoord live uitzend hebben we gelukkig ook nog niet.
Iedere betrokkene moet zich diep gaan schamen.
En ik heb dit nog uitgezeten ook.
Ja, ik ben een masochist blijkbaar.

avatar van 93.9
heb 'm niet gezien en dat wil ik zo houden!
Gerard Cox pleurt op jij!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
93.9 schreef:

heb 'm niet gezien en dat wil ik zo houden!
Gerard Cox pleurt op jij!

Waarom stem je dan wel?

neo (crew)
Cox zie je zo nu en dan weleens in het centrum van de stad lopen en zo gaat ie ook graag naar de film. Een collega van mij had een keer dienst bij het iffr en raakte aan de praat met de man. Hij schijnt het zelf dus ook enorm slecht te vinden.

avatar van Bas17
Wat een ENORM lomp, stompzinnig, [voeg 4 negatieve bijvoegelijke naamwoorden naar keuze in en accentueer ze] verhaal in deze film.. Vreselijk, ik dacht dat ik dit weekend met Dukes of Hazard al genoeg slechts had gezien maar dit sloeg echt alles

neo schreef:

Tja, wat moet ie anders zeggen....

neo (crew)
Dat de locatie op zijn minst veel goed maakte

Volgens mij heeft deze film geen drol gekost

by_the_way schreef:
Volgens mij heeft deze film geen drol gekost

Was dat maar waar.

Leuke anekdote uit de biografie van Rijk de Gooyer:

"(...) De allerlaatste poging om het duo (Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooyer red.) te herenigen staat op naam van filmregisseur Nouchka van Brakel. In 1975 had ze voor het laatst met de twee gewerkt in de film Zwaarmoedige Verhalen (...) 'Er zit veel meer in die mannen dan er ooit is uit gehaald', zei ze later in interviews. Maar haar idee, medio jaren negentig, voor een film met het duo getiteld Bij Leven en Welzijn, ketste af op het script - helaas van haar eigen hand. Kraaykamp smeet het al na drie pagina's in een hoek. En De Gooyer riep: 'als dit goede kritieken krijgt, stap ik uit het vak'. In 2001 ging de film onder de titel De Vriendschap in première, met Gerard Cox en Willem Nijholt in de rollen van Johnny en Rijk. En hoe zeg je dat netjes? De Gooyer hoeft in elk geval niet het vak uit."

avatar van BlueJudaskiss
Vanwege alle slechte kritiek de film gezien, pure nieuwsgierigheid. Ik kan de beestjes niet zo bij hun naam noemen, maar het deed met denken aan de Nederlandse film 'old school', het soort film waardoor Nederlandse films een slechte naam hebben gekregen. Vooral die nasynchronisatie klinkt weer oerlelijk, of hebben ze dat niet gebruikt? Nasynchronisatie of niet, Sylvia Kristel was wat mij betreft wel het allerlaagste dieptepunt qua acteerniveau. En de rol van Joop Doderer is er volgens mij even bijgeschreven om zijn naam in de credits te krijgen. En als dan ook nog het beeldformaat verkl**t is door Bridge Entertainment, wat blijft er dan nog over...? Weinig, zeer weinig. 1,0*

Goh, ik merk dat ik nog bovengemiddeld heb gestemd. En dat voor zo'n film. Waarschijnlijk had ik me niet goed genoeg gerealiseerd dat de film uit 2001 komt. Hij is inderdaad meer niveau Nederlandse film van de jaren zeventig.

robertus65
Alle bejaarde werden weer eens van stal gehaald voor deze mislukte komedie. Gerard Cox heeft toch echt veel leukere rollen gespeeld dan in deze. Dan zijn Jack Lemmon en Walter Matthau vele malen leuker.

avatar van niethie
Zie er niet de wereldgrote flop in als een groot deel van deze site dat wel doet maar ik vond het zeker geen goede film, het acteerwerk is erg ondermaats (cox die ik normaal altijd zo leuk vind in toen was geluk heel gewoon speelt erg slecht), sommige scenes zijn lachwekkend slecht (vooral die ticket to heaven scene) en daarnaast komt de gehele film over als een afgerafeld zootje dat zonder ook maar enige passie gemaakte is, af en toe zaten er nog wel wat leuke scenes in en heb ik nog wel kunne lachen maar dat kon de film verder niet echt redden.

1,5 sterren

avatar van Quentin
Wat een ramp, ongelooflijk dat dit in de 21ste eeuw werd gemaakt ... die muziek van Ruud Bos en de fotografie van Peter de Bont ongekend slecht, en dan laat ik het scenario, de cast en regisseuse maar even buiten schot.

Ik ben best verwonderd, ik heb de film ook gezien en ik moet zeggen.... er is heel wat op het celluloid gepleurd dat me veel minder wist te boeien. Vond vooral leuk dat Willem Nijholt en Pleuni Touw weer eens samen te zien waren. En al met al vond ik het best een te pruimen film. Met een mooi slot. Tja, smaken verschillen dus echt.

Dick2008
Ik vind hem erg meevallen, in die zin dat ik wel slechtere films heb gezien. Maar overal het algemeen wordt er erg negatief gedaan over diverse films, hier op de site. Dat blijkt maar weer na het zien van de film. (Bij IMDb scoort hij ook nog niet eens zo slecht)

Een drietal bekende Nederlanders op leeftijd samen in één film. Gerard Cox, die wel betere rollen heeft gespeeld, is, zeker in het begin, wat over-de-top bezig. Pleuni Touw en Willem Nijholt zijn wat dat betreft beter. De eerste 20 minuten zijn wat magertjes en daarna soms ook wel wat saai, maar er zitten ook grappige momenten, met de dubbelzinnigheid over die sigaar bijvoorbeeld. Zeer goed gedeelte van Cox en Nijholt op de spoorbrug "de Hef", wat een heel bekende brug is, in de tijd dat de treinen nog over het luchtspoor in Rotterdam gingen. Gaat nu al jaren onder de grond. Het laatste gedeelte, het onnodig lijden, vind ik ook wel wat hebben.

Nu ik hem gezien heb, vind ik het helemaal geen slechte film. Eigenlijk had ik hem veel slechter verwacht. Wel moet hij even op gang komen. Ben ook niet zo'n liefhebber van combinatie drama en komedie maar vind het hier nog wel aardig geslaagd. Muziek van Ruud Bos is trouwens best mooi. De dvd van Bridge ging trouwens ook, ietwat wazig maar verder allemaal goed te doen. Ben wat dat betreft ook alweer slechtere dvd's gewend. 4.0

avatar van BlueJudaskiss
Begin stiekem zin te krijgen in een herkansing....

Ik zou het doen, die herkansing. Want ik vond de film best leuk. Het verhaal wist mij te boeien. Naast ontroering, wat ik dan weer niet had bij deze film, een criterium voor mij om een film leuk te vinden. Was de hele film door eigenlijk wel benieuwd, wat er nu weer zou gebeuren. En Gerard Cox hangt mooi de vrije jongen uit met zijn connecties. Hij had zo in een Jacobse en van Es sketch - Uw tuin winterklaar maken? - mee kunnen doen.