Hoe Ik Mijn Moeder Vermoordde (1996)

Nederland

geregisseerd door Theo van Gogh
met Theodor Holman, Coks Holman-Boon en Ariane Schlüter

De film laat zien hoe de Parool-columnist Theo Holman met zijn nieuwe vriendin Karin een bezoek brengt aan zijn 81-jarige moeder. Reeds vijf minuten na hun aankomst is de sfeer in de kamer om te snijden. Holmans moeder praat uitgebreid over haar kampverleden en brengt - voor de zoveelste keer - haar euthanasiewens ter sprake. De columnist wil hier niks van weten en doet haar ideeën af als kitscherige damesbladen-romantiek.

neo (crew)
Je zou maar een boek schrijven met zo'n titel...

Het boek vond ik schitterend. Ben benieuwd hoe dit op film uitpakt, al vrees ik wel dat het in kracht moet inboeten. Op z'n best is het een 30 minuten (Ederveen)- achtig filmpje.

FisherKing
Intens drama, Holman op zijn best.

Dodelijk saai.

avatar van mdj
mdj
Er zitten aardige grappen in, vooral de wijze waarop er om gegaan wordt door de zoon met het kampsyndroom van zijn moeder. Maar ik kan me voorstellen dat de tv-versie tot 40 min. ingekort want af en toe werd het wat te homevideoachtige waarbij je het idee had zelf bij die moeder op visite te zijn en naar haar verhalen te luisteren. Die overigens wel weer interessanter worden als je bedenkt dat ze (grotendeels?) op waarheid berusten.

Toevallig gisteren net gezien. Het boek is scherper en gevatter, maar ik heb me prima met de film vermaakt. Niet alleen dat, de moeder heeft wel degelijk wat te vertellen.
Het einde (met het dansen) vond ik prachtig. 3,5*

avatar van Ralfke
Een zeer aangenaam tussendoortje met eeninteressant plot.

Scherpe dialogen, een goed acterende Holman moeder/zoon, maar het storende camerawerk gaat je naar verloop van tijd op de zenuwen werken. Beetje slordig gemaakt ook.

De korte film 'Ilse verandert de geschiedenis' die op de DVD staat is ook erg trouwens.

robertus65
Een soort homevideo achtige realityfilm over het bezoekje van Theodor aan z'n zieke moeder. We moeten aanhoren hoe zielig ze wel niet is en eindeloos lang gezwets over haar kampverleden.
So what?
Zelfs Theodor kan een gaap niet onderdrukken.
WAARSCHUWING: KIJK DEZE FILM(?) NIET S'AVONDS!
U valt gegarandeerd in slaap.

Waarom staat hier documentaire bij? Is toch puur fictief?

Klopt