• 10.549 nieuwsartikelen
  • 8.964.225 stemmen

Des Pissenlits par la Racine (1964)

Komedie | 95 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titels: Dandelions by the Roots / 7-9-18 da Parigi un Cadavere per Rocky

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Georges Lautner

Met onder meer: Louis de Funès, Michel Serrault en Maurice Biraud

IMDb beoordeling: 5,8 (669)

Gesproken taal: Duits, Engels en Frans

Plot Des Pissenlits par la Racine

Een muzikant heeft de vriendin van een onderwereld-bookmaker geld afgetroggeld. Daarna vermoordt hij per ongeluk de 'klusjesman' die wraak kwam nemen. Zijn lijk verstopt hij in een contrabaskoffer, maar dan raakt hij de koffer kwijt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van AnthonyG.

AnthonyG.

Best wel een aangename film om naar te kijken, verwacht wel geen hoogstaande humor of dergelijke.

avatar van aburex

aburex

Eerder een flauwe film van Louis uit zijn beginjaren. Heeft ook maar een bijrolletje

avatar van Metalfist

Metalfist

Louis de Funès en het lijk in de kist van de contrabas

Geen idee wat de DVD bedrijven heeft bezield om ineens erg veel van het werk van één van de meest bekende Franse komieken te beginnen uitbrengen in goedkope DVD boxen maar mij hoor je in ieder geval niet klagen. Ik zit ondertussen alweer aan de 4e box en daaruit blijkt dat de films van de Funès niet altijd even goed geslaagd zijn dus het is altijd even afwachten wat je juist voorgeschoteld krijgt. Praktisch elke film is mij onbekend dus daar kan ik ook al niets uit afleiden maar gelukkig is Des Pissenlits par la Racine weer zo'n heerlijke komedie zoals de Funès ze op regelmatige basis maakte.

Hoewel, dit kun je op zich eigenlijk geen volbloed de Funès film noemen omdat hij op zich maar een redelijk kleine rol heeft. Vreemd want in hetzelfde jaar zou hij de hoofdrollen in de Gendarme en de Fantômas reeks op zich nemen die hem compleet naar sterrendom zouden katapulteren. In ieder geval, verwacht hier niet teveel van de de kolerieke Fransman maar toch is zijn rol als Jack nog vrij vermakelijk. De film wordt echter grotendeels gedragen door de driepoot Michel Serrault, Mireille Darc en Maurice Biraud. Serrault neemt de rol van Jérôme op zich, de neef van Jack, en Biraud is de gangster Jo die wanhopig op zoek is naar zijn winnend lot van de paardenrace. Zij worden op hun plaats dus ondersteund door de wel erg mooie Mireille Darc die de rol van het vent-naar-vent fladderend vriendinnetje speelt. Een schoonheid zoals alleen de Fransen die konden voort brengen en hun chemie is voortreffelijk.

Des Pissenlits par la Racine is een film die je onder een paar (sub)genres kunt onderverdelen. Het is duidelijk dat het hier om een komedie gaat (heeft de Funès eigenlijk ooit iets anders gespeeld?) maar soms lijkt de film te twijfelen tussen screwball en een parodie op gangsters. Voor een screwball heeft de film te weinig vaart (en er ontbreken nog wel een paar andere noodzakelijke elementen maar dit valt het hardste op) dus houden we het maar op een gangsterparodie. Op zich is de film daar vrij leuk in geslaagd maar geraakt het naar het einde toe zijn pedalen wat kwijt. De scènes in het huis van de oom zijn nog wel amusant maar het muziekintermezzo wordt bijvoorbeeld dan weer iets te lang gerekt. Wel een aanstekelijke soundtrack trouwens.

Amusante film die vanwege het leuke plot en een sterke cast de moeite waard is om gezien te worden. Hoe het komt dat dit zo laag wordt gewaardeerd door zo weinig mensen is mij eerlijk gezegd een raadsel maar het is duidelijk dat de film dit niet verdient. De rol van de Funès is niet al te groot maar de rest van de cast maakt veel goed. Toch wel weer één van de leukste films van de komiek.

avatar van Tiany

Tiany

Leuk tussendoortje, goed verhaal, af en toe grappig, vooral de keren als Louis de Funes in beeld komt natuurlijk. Ben een grote fan van deze super komische acteur, maar dit is wel één van zijn mindere rollen.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Gekke film. Zeker één van de zwakkere van Louis de Funès. Zijn rol is niet eens zo groot hoewel hij bovenaan de credits vermeld wordt. Hij is hier het schlemiel maar het is een rol die hem niet helemaal past, zo zonder die typische driftbuien. In zijn geheel een komedie waar je het verstand op nul moet zetten. Sommige grappen zijn leuk, sommige zijn flauw en dan is er nog redelijk weirde humor. Dit alles overgoten met een cynisch sausje. Toch onderhoudend.