Escape to Burma (1955)

Avontuur

geregisseerd door Allan Dwan
met Barbara Stanwyck, Robert Ryan en David Farrar

Een lokale prins in Burma wordt vermoord en de bewijzen wijzen richting een bekende, Jim Brecan. De vader van de prins wil Brecan dood, maar Vaptain Cardigan probeert hem snel te vinden om hem een eerlijk proces te geven. Ondertussen houdt Brecan zich schuil op de plantage van Gwen Moore.

neo (crew)
Harde tante Stanwyck gilt in haar rol van Gwen Moore wonderbaarlijk genoeg een enkele keer. Wetende dat ze vaak toch wel een stoer karakter speelt met een zwak voor mannen, is dit op zijn minst eigenaardig. Robert Ryan is ook weer prima.

avatar van Brix
Typische Hollywood jungle film.
En...hoe kan het ook anders...bijna volledig opgenomen in het "Arboretum" van Los Angeles, dat dienst deed als sfeervolle locatie voor talloze jungle films.
Tarzan, Jungle Jim en Bomba the Jungle Boy waren er "thuis".
In de jaren '40 en '50 moet het er een drukte van jewelste zijn geweest, want de filmcrews wisselden elkaar aan de lopende band af.

Iedere boom en struik kwamen mij meteen weer bekend voor, en ook het huis van Gwen Moore (Stanwyck) werd ontelbare keren gebruikt in dit soort van films.
Maar een toevoeging is in deze film wel het gebruik van kleur.
Al die eerder genoemde films werden in zwart-wit opgenomen, en dat is wel een beetje jammer, ook al ben ik een liefhebber van zwart-wit films.
Kleur geeft toch een meerwaarde aan jungle films.

Maar hoe dan ook, de nep jungle van Hollywood ziet er meestal beter uit dan die in de films die in echte jungles zijn opgenomen.

Het verhaal is een beetje standaard junglestuff met driehoeksverhouding als toevoeging.
Tijd genoeg voor sfeervolle plaatjes en opnames met dieren als olifanten, tijger en apen.
Ook typisch Hollywood natuurlijk (onnatuurlijk beter gezegd) chimpansees in de Birmaanse jungle.
Maar ach, wat geeft het.
Aardig amusement voor de zondagmiddag (zoals vandaag het geval was met de uitzending op BBC TV)

Stanwyck weer in de rol van "tough lady" (alleen het strakke permanentje was er teveel aan)
Ryan als volwaardige mannelijke "tough guy" tegenspeler.
Welke rol dan ook die ik ooit van hem zag, hij wil mij maar niet sympathiek worden, hoewel ik hem toch graag zie in films.
(met hem heb ik net zoiets als met Charlton Heston wat dat betreft)

David Farrar speelt zijn rol ook prima.
Jammer dat de fraaie Lisa Montell wat te weinig in beeld komt.

Ook Barbara Stanwyck,en Robert Ryan kunnen dit mislukt jungle avontuur niet redden. Ik vond het allemaal te lief en te luchtig.