De Schat van de Zeerover (1968)

België
Familie / Avontuur

geregisseerd door Jef Nys
met Dirk Nys, Mark Nys en Hendrik Bulterys

Jommeke ontdekt in een oud speelgoedbootje een oude kaart, met daarop aanwijzingen naar een grote schat! Zullen Jommeke en zijn vriendje Filiberke het geheim ontrafelen?

Tony was in een nostalgische bui zie ik

Vergeet Ed Wood, vergeet Intensive Care, dit is de aller-,aller-,aller-, ALLERSLECHTSTE film die ik ooit heb gezien.
Hij is vreselijk langdradig, vreselijk slecht geacteerd (het woord "overacting" hebben ze speciaal voor deze film uitgevonden), het plot rammelt langs alle kanten en de muziek maakt je hoorndol, maar toch heeft zowat mijn volledige vriendenkring hem al gezien en er tonnen plezier aan beleefd.
Ik geef 'm het minimum, maar zou 'm evengoed het maximum kunnen geven, het is zo één van die zeldzame films die zodanig slecht is dat ie weer goed wordt.
(ik ga 'm voordragen voor de Nacht van de Wansmaak)
' 0,5 '

Voor alle duidelijkheid, het is een speelfilm, geen tekenfilm (dit is een scan van de hoes van mijn VHS-exemplaar)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
En een familieaangelegenheid zo te zien.

FisherKing
Zou het genre wellicht Humor kunnen zijn.

starbright boy schreef:

En een familieaangelegenheid zo te zien.

De tekenaar die van zijn strip een familiefilmpje maakte.
Nys tekent Jommeke ook....

heb ik verplicht moeten zien voor filmexpressie. kheb me echt kapot gelachen maar meer als * 1/2 kan ik niet geven. zoals eerder vermeld iets te langdradig.

"waar is mijn spaargeld nu naartoe, aja... ik heb dat aan de arme kinderen in somalië gegeven"

hilarisch eigelijk:D

citaten zoals

"oei, heb ik dat gedaan? "
"Nee, de kat van de bakker"

een volledige film zonder een letter in het dialect

Ook goed :
Jommeke wil een spade kopen (om de schat mee op te graven) en raadpleegt zijn spaarvarken, dat leeg blijkt te zijn.
-Jommeke, slaat zich voor het hoofd :"Oja, dat is waar, ik heb al mijn geld aan de arme kinderen gegeven."

Dat moet ik zien!

avatar van Esteban
Het is gewoon een té perfecte adaptatie van Jommekesalbum nr. 37 'De schat van de Zeerover'.

'Jommeke' is een reeks voor alle leeftijden, maar het is vrij duidelijk dat het een pretentieloze strip is die z'n succes heeft te danken aan z'n uiterst simplistisch inhoud. Het allerbeste en de pure onschuld in de toch wel pientere kinderen straalt er meestal vanaf en daar draait het ook allemaal om. De sfeer van een zorgeloze, zonder geweld bevuilde jeugd. De reeks is "al zo oud als 't straat" en de formule bleef zo goed mogelijk behouden.

Jeff Nys heeft dan puur voor het plezier z'n eigen schrijfsel met behulp van familie en vrienden in een film omgezet. Hij hield zich hondstrouw aan z'n eigen strip en de film probeert nooit meer te zijn dan hij wil zijn. Zó bekijk ik die -op zich wel vreemd aanvoelende- film en zo moet die imho nu eenmaal bekeken worden.

avatar van Pieter Montana
Wouter schreef:
Dat moet ik zien!

Inderdaad.Een erg vreselijke film!!!

Weet iemand waar deze te koop of te huur is?

Hebt ge u speciaal ingeschreven om dat te vragen??
Ik wil hem ook wel eens ergens vinden, het fragment dat ik bij de Laatste Show zag was hilarisch (in de zin dat het pure kitsch was dan)

Kaffeefiltjer
Als alternatieve titel zou "Jommeke" er nog bij mogen,
kwestie voor deze film terugte vinden in de MovieMeter registers aaight

avatar van Sanderkeuh
Iemand die weet of je deze film nog ergens kan kopen?
Ik wil hem wel eens zien eigenlijk.

avatar van Freud
Citaat van de Meester zelf:

Mijn zoon heeft destijds nog de hoofdrol gespeeld in de verfilming van De Schat van de Zeerover. Ik heb die film helemaal in mijn eentje gedraaid. Nachtenlang heb ik zitten monteren! Het resultaat was niet meer dan verdienstelijk amateurswerk, maar de prent kende toch een bescheiden succes. Ik schat dat zo’n 30.000 kinderen de film hebben gezien.

avatar van Friac
Ik weet niet of deze film ergens te koop is op een 'moderne' drager. Zelf heb ik gelukkig nog een VHS-cassette op de kop kunnen tikken, zo'n goede vijf jaar geleden. Inmiddels is het al de derde keer dat ik De Schat van de Zeerover heb gezien

Deze film is legendarisch. Jef Nys was ongetwijfeld een groot liefhebber van shots en scènes waarin mensen ergens heen lopen. Ook het uitvoerig in close-up brengen van juwelen - om toch maar te onderstrepen wat voor een formidabele schat Jommeke en Filiberke opgegraven hebben - is hem zeker niet vreemd. En heel af en toe is er wel eens een fout in de montage, waardoor personages bijzonder akelig 'verspringen' (op zijn Vlaams ) in de ruimte. De acteerprestaties - met o.a. een haperende Filiberke die zich doorheen de zin sleurt tot hij eindelijk 'Amai amai!' kan roepen - voegen ook een schepje toe, net zoals de geluidseffecten en de muzikale thema's die wel bijzonder accuraat en veelvuldig gebruikt worden.

Kortom: De Schat van de Zeerover is cult op zijn best, één van de parels uit mijn filmcollectie. Een soort Vlaamse 'Story of Ricky', waarmee ik enkel wil zeggen: zo slecht dat het leuk wordt. Al willen de talloze nutteloze en repetitieve shots op een gegeven moment wel eens ergeren. Een film die eigenlijk niet boven de 1* kan uitkomen, maar voor de entertainmentwaarde krijgt hij nog een 3*!

EDIT: Bij nader inzien breng ik mijn stem toch naar beneden, op 2*. Gewoon om in overeenstemming te zijn met mijn beoordeling van andere bijzonder genietbare rotslechte films als Deadly Weapons of Bride of the Monster

avatar van Henry Spencer
Freud schreef:
Citaat van de Meester zelf:

Mmmmm... Hij vleit zichzelf toch enigszins met dat 'verdienstelijk' amateurwerk.
Er gaat gewoonweg geen filmische visie of feeling van uit. Er is niets aan de dialogen gedaan, enz. Dat zijn dingen waar een amateur toch nog iets van kan maken, als hij wil, zelfs zonder vaktechnische kennis of professioneel materiaal.

avatar van Freud
Youtube heeft zich nog niet aan het geheel gewaagd, maar een fragment kun je er toch bekijken!

avatar van Metalfist
Jaren geleden hadden ze de VHS in de plaatselijke bibliotheek en die ben ik erg vaak gaan huren. De VHS is ondertussen uiteraard geruisloos uit de collectie verdwenen en dat is zonde. Zou dit eigenlijk nog eens opnieuw willen zien, staat me nog iets van bij dat dit bijna een exacte kopie was van het originele stripverhaal.