• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.968.947 stemmen

Le Tigre Se Parfume à la Dynamite (1965)

Misdaad / Avontuur | 122 minuten

Genre: Misdaad / Avontuur

Oorsprong: Frankrijk / Italië / Spanje

Geregisseerd door: Claude Chabrol

Met onder meer: Roger Hanin, Roger Dumas en Michel Bouquet

IMDb beoordeling: 4,4 (207)

Gesproken taal: Frans

Plot Le Tigre Se Parfume à la Dynamite

Tweede aflevering over geheim agent 'Le Tigre' (Hanin). Dit keer wordt hij door een Guyaanse revolutionaire beweging ingeschakeld voor een wapenruil met een geheimzinnige organisatie. Hij krijgt geen steun van de Franse overheid, maar wel Duitse, Amerikaanse en Russische spionnen achter zich aan.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Louis Rapière

Pamela Mitchum / Patricia Johnson

Jacques Vermorel

Sarita Sanchez

Ricardo Sanchez

(as Pepe Nieto)

Colonel Pontarlier

Hans von Wunchendorf / Orchid (onvermeld)

Sorry diehards, maar ik heb de Franse versie van 85 minuten- ook vermeld op IMDB- bekeken om het blote feit dat dit de enige beschikbare fatsoenlijke versie is. Ik vraag me op grond van de rampzalige waardering op IMDB af wat voor versie ze daar hebben bekeken, ik kan me moeilijk voorstellen dat er mensen rondlopen die zo achterlijk zijn dat ze niet doorhebben dat dit een spionage spoof is en geen serieuze thriller, de genre aanduiding zou imho ook gewoon komedie moeten zijn.
Eigenlijk een NV filmpje , maar dan zonder intellectueel gedoe en met veel puberale ongein. Ik heb hier harder om moeten lachen dan om de paar honderd laatste zgn. komedies die ik zag .
Vooral de belachelijke geluidseffecten waren kostelijk-ik schiet hier alweer in de lach. Maar er zitten ook wat aardige verbale grappen in zoals dat happy birthday gedoe of visuele vondsten zoals die haai, de bijna electrocutie of de bijna decapitatie.
Dat het hier om een James Bond spoof gaat blijkt wel uit de intrige rondom een stel sinistere teutoonse blondies. Daarover gesproken: een geblondeerde Margaret Lee is weer lekker. Er loopt ook nog een voorloper van Tanja Niemeijer rond, trouwens.
Tegen het slot werd pas duidelijk dat er in de film geknipt is, wel zonde.
Op naar de rest van de tijger saga.