Entrusted (2003)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Giacomo Battiato
met Klaus Maria Brandauer, Thomas Heinze en Thomas Brodie-Sangster

De filosofieprofessor Gregor Lämmle krijgt in 1942 van de Nazi's de opdracht de verzetsstrijdster Maria von Gall in Frankrijk op te sporen. Maria was niet slechts een van zijn ex-leerlingen, maar ook zijn grote, onvervulde liefde. Zij alleen kent de toegangscodes van de Zwitserse geheime bankkluizen, waarin het vermogen van vele Joden voor de oorlog in bewaring werd gebracht. Geld, dat de vervolgden van het regime voor de vlucht nodig hebben. Als Lämmle Maria in de hoek drijft, laat zij haar zoon Thomas - een groot schaaktalent met een geweldig geheugen- de codes uit het hoofd leren om ze uit handen van de Nazi's te houden. Maar ook Lämmle is een meester in het koninklijke spel. Het komt tot een dramatische jacht en tot een spel op leven en dood...

gimli f
Deze gloednieuwe film uit 2003 en met Klaus Maria Brandauer kwam nu al op de tv (Duitsland 1). Dit in verband met de 60-jarige verjaardag van Brandauer...

Dit is een meer dan aardige (tv-)film. Aardig verhaal, sfeervolle cinematografie en een prima oorlogssfeer uitademend, zoals wel vaker voorkomt met Duitse films over de oorlogsjaren. Soms was het wat weinig subtiel en verrassend, maar over het algemeen heb ik me vermaakt me deze extra lange versie (3 uur) van deze tv-film.

avatar van Alba
Deze film is in België reeds in de videotheken te vinden.

Moeilijk te beoordelen : helemaal geen slecht verhaal, maar wat traag. Verder commentaar laat ik aan de kijker over.

leuke boeiende film heb er van genoten 4*

avatar van hans233
De film kwam niet erg geloofwaardig over, neem alleen al dat ze door heel Frankrijk crossen in een gestolen duitse leger wagen zonder 1 keer aangehouden te worden.
En er waren wel meer van zulke dingen te zien.
Toch verder wel leuk om naar te kijken en de moeite wel waard.

Als je van oorlog-gerlateerde films houdt, moet je deze gewoon kijken. Boeiende film

Op zich wel een mooie film, maar ik ben het wel met Hans233 eens. Een aantal situaties waren erg ongeloofwaardig, zoals de amerikaanse vader die het raampje bovenin het landhuis inslaat en vervolgens roept dat het huis onbewoonbaar is...hmm. Die amerikaan dacht dat ie in Amerika rond reed met z'n landkaart ipv in het door Nazi bezette Frankrijk. Maar op deze ongeloofwaardige stukjes na..was de film wel ok.

avatar van Timmy757
Erg Mooie film, alleen dat dat mooie blonde meisje aan het einde ook dood ging zit me niet lekker[\spoiler] 4,5*

Aardige WII oorlogsfilm... beetje een soort spannende familiefilm voor de liefhebbers van dit genre.

Ik geef het 3½ * Goeie film dus eigenlijk

avatar van armandeus
Een zeer goed verhaal.

avatar van prutnek
het is belangrijk te weten dat deze film in het engels is.
we leven niet meer in de 60-er jaren en ik vind het niet meer kunnen dat in een hedendaagse film nazi's engels spreken.
ik was hier niet op voorbereid en dit was ook de reden dat ik er gelijk klaar mee was en de film heb uitgezet.

prutnek schreef:
het is belangrijk te weten dat deze film in het engels is.

Dat je daarvoor een film uitzet!!!

avatar van Norma Jean
Erg mooie film. Ik vond de jongen fantastisch spelen. (is iemand het met mij eens dat hij op Danny de Munk lijkt in zijn jonge Ciske rol?)
Het was inderdaad wat realistischer geweest als de Duitsers ook echt Duits hadden gesproken, maar dat doet niet echt iets af aan het verhaal.

Mooi verhaal, goede acteerprestaties, vooral van de kleine jongen (Thomas Sangster).
Er is aan deze film helaas een minpunt, dat men de Duitsers hun eigen taal niet laat spreken.
Met een Klaus Maria Brandauer in een van de (Duitse) hoofdrollen had dan anders niet zo moeilijk geweest.
Dus net geen 5 sterren voor deze boeiende film

Heb met moeite een half uur gekeken. De Duitsers leken totaal niet op Duitsers, en daarbij praten ze Engels? Tsja, ...en het is net alsof je een toneelstuk ziet. Zo ongeloofwaardig allemaal...
Vond er niks aan.. deze gaat uit mijn verzameling.

avatar van nightbreed
Ik ben afgehaakt, wat een domme kinderfilm zeg.
Het acteerwerk is ook ver beneden de maat.

avatar van Steinson
Mooie film, maar het acteerwerk was matig!

Steinson

Na 44 minuten hield ik het echt niet meer uit. Trage, niets zeggende film die in details ver te wensen over laat. Engels sprekende Duitsers die ook nog een eens compleet Amerikaans uiterlijk hebben. Opmerkelijk dat het verhaal in 1942 afspeelt (ongeveer het begin van het gebruik van gaskamers) en dat de moeder dan al weet te vertellen dat mensen worden vergast ?? Erg ongeloofwaardig en slecht geacteerd. Een afrader

Een aardige film om een keer te zien al vond ik de film meer een avonturen/familie film dan een oorlogsfilm.

Verhaallijn is leuk verzonnen maar zit helaas vol met onwaarschijnlijkheden zoals al eerder was gemeld en alles ging in de film wel heel erg gemakkelijk.

Het acteerwerk vond ik wel voldoende en dan vooral dat kleine ventje. Maar ook ik vind dat de duisters Duits moeten praten in de film en dat geldt ook voor de vader die een Amerikaan is met een echt engels accent.

De dvd-uitgave was wel voldoende maar had wel iets beter gekund. Beeldkwaliteit was ook voldoende en het geluid (DTS) klonk aardig maar zeker niet spetterend.

Voor mij is de film een nipte voldoende waard en daarom geef ik de film 3*.

Het is grappig dat ' Schiedammer" opmerkt dat de vader een Amerikaan is met een typisch Engels accent want de (Britse) acteur die hem speelt kan namelijk een zeer geloofwaardig Amerikaans accent neerzetten, iets wat hij in 'the starter Wife' en 'True Blood' wel heeft bewezen.

Zonde dat hij het hier niet doet want dat zou de film inderdaad veel geloofwaardiger maken.

zeker niet de beste oorlogsfilm die ik heb gezien. Verhaal komt inderdaad erg traag op gang en echt heel spannend werd het eigenlijk nooit. Verhaal is ook wat ingewikkeld vind ik zelf.

een 3 dan maar

avatar van wimaroca
Een mooie tv film
Die Amerikaan had zo mee kunnen doen ''het kleine huis''
die jongen speelt goed.

avatar van Phantasm
Boeiende en mooie film met een goed verhaal, goed geacteerd, kijkt lekker weg.

Veel te langdradig deze film die me weinig deed.

Tarkus schreef:
Dus net geen 5 sterren voor deze boeiende film

De film eens herbekeken, blijft een goed verhaal, maar met dan ene minpunt dat ik reeds vernoemde !!

avatar van Darbie
Wat een wankel vehikel.
Bovendien is een van de schaakregels (die elke speler kent) . . . aanraken is zetten !!