Cuestión de Suerte (1996)

Alternatieve titel: Question of Luck

Spanje
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Rafael Moleón
met Eduardo Noriega, Anna Galiena en Marta Belaustegui

Een knappe jongeman (Eduardo Noriega) die in een plaatsje aan de Baskische kust woont, staat op het punt zijn geliefde te trouwen. Een reeks gebeurtenissen zorgt voor obstakels. Hij huurt een kamer van een sexy Franse weduwe met een duister verleden, en ontdekt een gecrasht voertuig naast zijn juist gehuurde kamer. Welke impact zullen deze gebeurtenissen hebben op zijn kalme, routineuze leventje, en op de overige dorpelingen?

Dat 'plaatsje' aan de Baskische kust waar deze thriller zich afspeelt is San Sebastian, geen dorpje met dorpelingen, maar een behoorlijk grote stad, prachtig gelegen aan een baai, met een schilderachtige binnenstad en een schitterende kustlijn en dito stranden. Ben er deze zomer nog geweest en kan het iedereen aanbevelen.

Dat geldt minder voor deze film, die zoals zo veel Spaanse films uit die jaren erg 'praatziek' is en maar niet spannend wil worden. San Sebastian komt wat morsig over, met name het havenkwatier en veel van de stad krijgen we niet te zien. Een gemiste kans. Het verhaal, dat hier in de synopsis niet goed wordt samengevat, is wat rommelig en psychologisch niet erg geloofwaardig. Anna Galiena is een schoonheid, al laat ze daar weinig van zien en waarom Marta Belaustegui zo in haar gezicht moest worden toegetakeld is me een raadsel.