Total Loss (2000)

Nederland

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Yorick van Wageningen, Roef Ragas en Franky Ribbens

Total Loss begint op oudejaarsavond, vijf minuten voor twaalf. Een auto raast voort over een verlaten snelweg. Erin drie jonge mannen die op weg zijn naar een feest. Ze zijn in een ruzie verwikkeld, die een climax bereikt juist als ze een tunnel inrazen, waar ze onverwacht op een wegopbreking stuiten. In de split second voordat ze over de kop slaan kijken Reinier, Duco en Jeroen terug op de absurde omstandigheden waaronder ze elkaar ontmoet hebben en op hun levens, in een poging om te reconstrueren hoe ze in deze situatie terecht zijn gekomen. Het is vijf voor twaalf op de laatste dag van het oude jaar. Voor Reinier, Duco en Jeroen is het de laatste kans om met zichzelf in het reine te komen.

kappeuter (moderator)
Beetje een deprimerende film.
De personages in de film hebben het allemaal op hun manier moeilijk.
Acteerwerk is wat overdreven en het verhaal is ook niet altijd boeiend.

Werd door de pers volslagen de grond ingeschreven. Niet helemaal terecht, al is ondanks alle pogingen er iets bijzonders van te maken, de film toch niet echt gelukt.

kappeuter (moderator)
Steven Spielberg zag deze film op een of ander festival en was zo onder de indruk van Yorick van Wageningen dat 'ie 'm vroeg voor een van de hoofdrollen in de film waar 'ie mee bezig was. Ik weet zo gauw niet meer welke film. Het ging echter op het laatste moment niet door, omdat de werkvergunningen niet op tijd verkregen werden...

En dat verhaal geloof jij?

kappeuter (moderator)
Nee, natuurlijk niet. Vandaar ook de drie puntjes. Misschien viel Yorick toch een beetje tegen (ze waren al aan het draaien)..

FisherKing
Briljant

daar is dikwels terugflitse binne terugflitse binne terugflitse!

en

word die blootlegging van die karakters se geheime en verledes so boeiend aangebied, dat ’n mens moeilik kan ontsnap aan die gang van die vertelling..

avatar van Grsbk
kappeuter schreef:

was dat niet die science fiction film met Tom Cruise? Hij zou volgens mij de rol van Collin Farrel krijgen...

kappeuter (moderator)

De film die Jan de Bont zou regisseren, maar, naar het schijnt, door Spielberg zelf werd ontslagen (waarschijnlijk nadat Spielberg "The Haunting" gezien had).

Lachwekkende situaties, brakke dialogen en matig acteerwerk (Ragas deed me denken aan Löw in De Flat) maken van deze prent geen must-see. Gedurfde onderwerpen (homoseksualiteit, euthanasie) die echter nergens nergens wat losmaken bij de kijker.
Enige positieve was voor mij het camerawerk van Bert Pot. Mooie beelden (die ook hier soms ondersteund werden met passende mysterieuze muziek). Had veel meer ingezeten.

robertus65
Matige uitwerking, wist werkelijk niet waar het naar toe ging, was zelden echt boeiend, maar liep voor mij door elkaar, alleen het Keulen verhaal leek goed, soms erg verwarrend, niet echt mijn voorkeur deze stijl.