Het Debuut (1977)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Nouchka van Brakel
met Marina de Graaf, Gerard Cox en Kitty Courbois

Een schoolmeisje wordt verliefd op haar aangetrouwde oom als deze op bezoek is voor een feestje. Naast veel plezier op het strand, waar ze allemaal gezellig vliegeren, krijgt ze bij hem ook haar eerste seksuele ervaringen, maar dit debuut moet wel geheim gehouden worden voor zijn vrouw en haar ouders, want niemand zal hun plezier accepteren, zelfs haar beste vriendin niet. Verfilming van Hester Albachs gelijknamige roman.

avatar van xxERWINxx
Goed verhaal, goed onderwerp, volgens mij was Marina de graaf tijdens het uitbrengen van de film 17 jaar, in deze film speelt ze dat ze 14 is en een verhouding krijgt met een oudere man.

jammer dat we nooit meer iets van Marina de graaf horen.

avatar van weide1
T.O. schreef:

Kan ik ook altijd wel waarderen inderdaad, zo'n tijdsbeeld.

Precies. Heerlijk om naar die jaren 70 beelden te kijken. Hetzelfde heb ik met sf-films uit de jaren 50.

Maar nog even een vraag over de muziek uit Het Debuut.
Zit een scène in waarin Marina bij een klasgenoot thuis door diezefde klasgenoot wordt lastig gevallen. De muziek die je dan hoort, welk nummer is dat?
Ik zat aan Atlanta Rhythm Section te denken. Maar welk nummer dan precies? Iemand die dit wellicht weet?

Ging even iets mis. Sorry.

avatar van Phantasm
Film met een leuk verhaal dat lekker wegkijkt.

Saai, ik heb hem niet helemaal gezien. Hierboven zegt iemand dat het 2de deel interessanter is.

Prima Nederlandse film. Had hem ooit in een ver, ver verleden wel eens gezien, maar kon me weinig meer van herinneren. Verveelde me geen minuut. Film heeft die veertig jaar goed doorstaan. Uitstekend geacteerd door Marina de Graaf, Gerard Cox en Kitty Courbois. Dolf de Vries is weer degelijk, zoals altijd. Dacht dat Cox een absolute miskleun zou zijn (kijk niet graag naar die man), maar dat viel alles mee. En wat verder opvallend is: goed geluid!!!, en zeker niet traag.

Veel aardige momenten ook in deze film. In het begin lijkt het een niemendalletje, later blijkt er toch zeker wel diepgang in de film te zitten. Maar wel een hoop rare reacties hier op MM. Ze vinden hier Cox met z'n 37 een oude vent.... Zouden er alleen nog kinderen naar zo'n film kijken? Er zijn er hier ook nogal wat van de leg door het thema van oudere man met jong meisje. Precies wat ik dacht: hoe jonger hoe moralistischer. En preutser. En behoudender. Griezelig wel. In de jaren zeventig werden er in Italië hele reeksen van dit soort 'seks komedies' gemaakt, allemaal over oude mannen die verleid worden door jonge meisjes. En heel vaak waren ze ook nog familie van elkaar.... De meesten zijn hier wel terug te vinden op MM....

Dick2008
Wel erg lang geleden dat ik deze op tv heb gezien. Vraag me af wat ik er toen van vond, al vermoed ik niet zo veel anders. Een Lolita-achtig verhaal. Wel leuke/mooie rolbezetting met bekende acteurs van vroeger. Pleuni Touw, Gerard Cox, Kitty Courbois, Dolf de Vries. Maar dat is dan ook. Acteerwerk is best matig, ze hebben betere rollen gespeeld. Maar kan ook liggen aan het verhaal en de manier hoe de film gemaakt is, nogal onsamenhangend, waardoor ze niet erg veel ruimte krijgen. Heb hem nogeens gezien maar dat was het dan wel weer. 3.0

Koop dvd voor €50,00 staat boven. Doe normaal zeg.

avatar van xxERWINxx
Ik heb de dvd via marktplaats gekocht voor 6 euro, bij bol.com kost hij 30 euro ! Ongelofelijk

Dick2008
Haha, dan is hij al 20 Euro goedkoper geworden. (Eerst stond er 50)

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, zit wel een leuk verhaal in en Marina de Graaf was toen die tijd best een mooie verschijning, deze films zouden nu niet meer gemaakt kunnen worden.
Een film uit 1977, Nu is Marina de Graaf rond de 60 en Cox rond de 80
Ik heb hem op dvd verkregen via Marktplaats voor 6 euro.