Le Sang des Autres (1984)

Alternatieve titel: The Blood of Others

Verenigde Staten / Canada / Frankrijk
Drama / Oorlog
135 minuten / 175 minuten (2-delig)

geregisseerd door Claude Chabrol
met Jodie Foster, Michael Ontkean en Sam Neill

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zit Helene gevangen tussen twee geliefden: een Duitse soldaat en haar vriend die werkt voor het verzet. Wie zal ze kiezen?

avatar van Filmkriebel
Nogal een zwakke film, gebaseerd op het werk van de franse schrijfster Simone de Beauvoir met een zeurderige en geforceerde romantiek heel de film door. Het gaat over de liefde van een jong naief meisje voor een soldaat, die weggevoerd wordt als oorlogsgevangene. Dan komt het gecompliceerder, wanneer ook een Nazi geobsedeerd is door Foster (What i feel for you is a sickness). Ze gebruikt de Duitser om haar geliefde te bevrijden.

Dat die film in het Engels is, is ook al een handicap van formaat. Chabrol die een Franse romanschrijfster verfilmt zou zijn film in het Frans gefilmd moeten hebben. Wat een misstap! Tja, zelfs grote cineasten maken wel eens blunders

Het enige pluspunt dat ik nog kan zien, is de verblindend mooie Jodie Foster. De emotie springt echter nooit van het scherm en de acteerprestaties kwamen me houterig en kunstmatig over. Ik was toch blij toen het gedaan was. 1,5*