De Provincie (1991)

Nederland

geregisseerd door Jan Bosdriesz
met Thom Hoffman, Tamar van den Dop en Gijs Scholten van Aschat

Hij is domineeszoon die als journalist in Amsterdam is gaan werken om weg te zijn uit de provincie. Een van zijn twee jeugdvrienden wil nu dat hij terugkeert om de laatste preek van zijn vader te horen. Terug in het dorp komen ook zijn gevoelens weer boven voor het meisje dat ze alle drie gehad hebben.

God dat is alweer langer geleden dan ik dacht. De Provincie was de openingsfilm van het Filmfestival Utrecht, en is toen goed ontvangen. Het was het debuut van de ervaren editor Jan Bosdriesz, en ik schreef het scenario.

Het schrijven (en researchen) was een plezier. Samenwerken met Bosdriesz ook. Maar Thom Hoffmann gedroeg zich als een klootzak.

neo (crew)
het is zeker lang geleden

kappeuter (moderator)
hugohei schreef:

Maar Thom Hoffmann gedroeg zich als een klootzak.

Dat kun je wel stellen ja. Ik las het volgende:
"Thom Hoffman maakte er tijdens de Nederlandse Filmdagen geen geheim van dat hij de film een matig werkstuk vond; een slecht scenario zonder veel samenhang dat alleen dank zij het talent van de acteurs nog een behoorlijk niveau kon bereiken. Deze kritiek mocht hij op last van de producent niet herhalen in het televisieprogramma van Karel van de Graaf."
(bron)

avatar van mdj
mdj
Het verhaal is nogal simpel. Gijs S. van Asschat en Bokma spelen wel vaker samen, ook op het toneel, maar met als derde 'grootheid' Thom Hoffman erbij is het wel een bijzondere samenkomst van goede acteurs volgens mij en daarom erg leuk om naar te kijken. Peter Oosthoek als de dominee is af en toe gewoonweg grappig met zijn leesobsessie.

avatar van mdj
mdj
Voor vijf euro bij Intertoys (net als de meeste dvd's uit deze reeks).

Maar Thom Hoffmann gedroeg zich als een klootzak.

Vertel!

Ik heb me rot verveeld met deze film. Echt niks aan. Veel te braaf geregisseerd. Het trio acteurs Hoffman, Bokma en Scholten van Aschat zijn zoals gewoonlijk prima, maar het verhaal kan niet boeien en het geheel is gewoon te stijf en te saai.

robertus65
Ik kan me hier bij aansluiten, erg langdradig en saai. Men moet wel over heel veel uithoudingsvermogen bezitten om deze film uit te kijken. Erg vermoeiende zit is dit.

Hallo, ja dit is echt een topfilm 3,5 sterren, weet iemand misschien waar je deze film vandaag de dag kunt kopen?

Ik heb BOl geprobeerd, freerecordshop, van leest, musicstore, maar ik krijg hem niet te pakkenn.

Klopt het dat deze film begint met babygehuil?
Ik zoek de film waar ik als baby in heb gespeeld!

Goede film die zich afspeelt in het dorp Rhoon, ten zuiden van Rotterdam.

avatar van ZenZin
Op tv kanaal ONS te zien...

lisanne90 schreef:
Klopt het dat deze film begint met babygehuil?
Ik zoek de film waar ik als baby in heb gespeeld!

Dan moet jij Ada zijn, de filmdochter van Jenny ´Schellebelle´ Vlaschaard.
Film begint trouwens met een fluitende Pierre Bokma.

Wat een juweeltje. Ik heb er met open mond naar zitten kijken. Ja, dit is echt de provincie: drie kerels in de ban van dezelfde meid uit het dorp en die daar dan de rest van hun leven door laten bepalen. Sterke cast met Thom Hoffman, Gijs Scholten van Aschat en Pierre Bokma. Met Tamar van den Dop als femme fatale. Ook nog een klein rolletje van Gerard Thoolen (moet een van zijn laatste geweest zijn) en een piepjonge Rifka Lodeizen.

Naar een verhaal van Jan Brokken. Waarschijnlijk deels autobiografisch (als Thom Hoffman?) en misschien is het zelfs wel een waargebeurde geschiedenis. Brokken schreef nooit zomaar wat op. Speelt in Rhoon, maar de opnamen zijn gemaakt in Heenvliet en Geervliet, hier vlakbij waar ik woon. Maar waarom niet in Rhoon? Dat moet hugohei wel weten. Vond dat hij en Jan Bosdriesz er een prima film van gemaakt hebben. Kende het verhaal niet, dus het slot kwam voor mij als een verrassing. Zo hoort het ook. De spanning werd vakkundig opgebouwd en bleef tot op het laatst voelbaar. Ook nog met mooie buitenopnamen. Zal wel Voorne-Putten zijn geweest.

Zo gezegd: een juweeltje, dat in de vergetelheid lijkt te zijn geraakt. Het is mij een raadsel waarom deze film hier zo'n lage waardering krijgt.

avatar van Ferdydurke
Heb je deze pas nog ergens gezien, Fransman?

Ik vond hem ook bepaald niet verkeerd, destijds in de bioscoop (of is ie later nog eens op televisie langsgekomen?), maar ik weet me alleen nog maar een paar details te herinneren.

Bokma en Hoffman gezellig met Van den Dop in het gras, dominee Oosthoek met de ijzersterke bijbelspreuk 'Wees niet al te goed; waarom zou u uzelf tot verbijstering brengen?'

avatar van Lakte
Niet heel super, maar ook niet heel erg slecht. Vond het wel een leuk tussendoortje niet meer dan dat.

Vond Pierre Bokma hier erg goed in!