Het Meisje met den Blauwen Hoed (1934)

Alternatieve titel: Het Meisje met de Blauwe Hoed

Nederland
Komedie / Muziek

geregisseerd door Rudolf Meinert
met Truus Van Aalten, Lou Bandy en Roland Varno

Daantje Pieters wordt opgeroepen voor de diensplicht en op weg naar Den Haag ontmoet hij een meisje met een blauwe hoed. Maar eerst moet Daantje zich melden bij de kazerne en daar komt hij Toontje tegen, een onverschillig persoontje die iedereen voor de gek houdt. Toontje wordt het 'slapie' van Daantje en al snel gaan ze samen op stap. Tijdens een bezoekje aan de Lou Bandy-revue (hierin speelt Lou Bandy een dubbelrol als zichzelf en als Daantje) ontmoetten ze het meisje met de blauwe hoed, Betsy. Na een tijdje raakt de verkering aan tussen Daantje en Betsy. Tussen alle dienstperikelen door, neemt Daantje zijn nieuwe vriendin vaak mee op stap, hetgeen op den duur veel geld gaat kosten. Daantje is wel blij met zijn vriendin, maar ze leeft wel royaal (van zijn geld). Na een tijdje gaat het verliefde paartje zich alsnog verloven en hier zal Toontje wel eens een stokje voor steken. Met een hoop bombarie ontstaat er geleidelijk aan steeds meer onenigheid tussen het paartje en niet zonder gevolgen...

robertus65
Vreselijk ouderwets allemaal in deze vreselijk beschadigde dvd die nog wel eens een paar seconden overslaat, alsof het om een oude grammofoonplaat is die vol tikken zit en waar de naald overslaat.
Wel leuk om te zien hoe de omgangsvormen waren in de jaren dertig, de tijd van de hoedjes en de halve centen. De liedjes vond ik zelf niet om aan te horen, dit is toch echt iets voor de liefhebbers, als film was het ook al niet veel bijzonder.

avatar van matthijs_013
De film was niet altijd even diepgaand, maar het was wel vermakelijk! Truus van Aalten is een ware godin, zonde dat ze niet meer Nederlands filmwerk heeft verricht. Misschien moet ik maar 'ns iets van haar in het Duits zien.

kappeuter (moderator)
Nu tijdelijk hier gratis te bekijken:
Het Meisje Met Den Blauwe Hoed - ximon.nl

avatar van Brix
Vannacht op NostalgieNet te zien > 0:25 uur plus een herhaling om 4:25 uur.

De filmkopie heeft de tand des tijds niet goed doorstaan.
Wel opvallend dat ook bij deze oude film de dialogen weer goed verstaanbaar zijn.
Ligt het aan de beter articulerende acteurs van die tijd, of is de geluidstechniek later achteruit gegaan?

Talloze Nederlandse films van recentere datum zijn nauwelijks te volgen wat dat betreft.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Het meisje met de blauwe hoed - YouTube.