• 11.236 nieuwsartikelen

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Jae-hyun Jang

Met onder meer: Choi Min-sik, Kim Go-eun en Hae-Jin Yoo

Plot Pamyo

Een rijk gezin wordt in Los Angeles getuige van een reeks bovennatuurlijke gebeurtenissen. Ze roept de hulp in van de sjamanen Hwa-rim en Bong-gil in de hoop hun pasgeboren baby te beschermen. Bij aankomst leren ze dat de schaduw van de voorouder zich op het gezin werpt. Ze besluiten diens graf op te graven en krijgen hierbij hulp van Sang-duk en Young-geun. De opgraving is niet zonder kwaadaardige gevolgen.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Hier kijk ik wel naar uit. En zeker als Choi Min-sik in een film speelt wil ik die wel zien. Maar deze regisseur heeft nog niet echt bepaald films gemaakt waarmee hij me overtuigde, dus eerst maar eens afwachten wat deze nieuwe horrorfilm van hem word.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Lastig op naar te kijken. Gaat over eer en geesten (en het uitdrijven ervan) in de familie wat me niet allemaal even duidelijk was. Kwam als een trage film over. Dacht een paar keer dat hij afgelopen was maar toch niet. Laatste half uur moet ik nog een keer afzien. Of niet.

avatar van joolstein

joolstein

De titel Pamyo (in het Koreaans letterlijk 'graven') verwijst naar het opgraven van lichamen uit hun begraafplaats. Het plot van deze film draait dam ook om een ​​groep spiritualisten die een baby proberen te redden van een vloek die de eerstgeboren zoon van een welvarende bloedlijn teistert en waar opgravingsrituelen bij zijn betrokken.

Oosterse mystiek Sjamanistische rituelen, een generatievloek, Koreaanse geschiedenis, Feng Shui-meester, voortekenen, grafopgravingen, een wraakzuchtige vooroudergeest, begrafenisondernemers, mantra's op het lichaam geschreven, een demonische shogun en een mogelijkheid tot een vervolg. Deze film heeft het allemaal. En het is enigszins onsamenhangend...

De film is opgedeeld in zes hoofdstukken, duurt meer dan twee uur en ontvouwt het verhaal zich in meerdere richtingen. Het bezit een Aziatische kijk op spiritualiteit en exorcisme, die het Koreaanse publiek denk ik net iets beter kent en herkent. In ieder geval was er minder horror als je zou verwachten en ook niet zo mysterieus, De film had wel een sterk anti-Japans gevoel. Maar compenseert dit gebrek aan angsten door de vreemdheid van de Koreaanse occulte en spiritualistische rituelen.

Dat gezegd hebbende, de sfeer is goed opgebouwd, soms niet meer dan een dreigend voorgevoel. De acteurs zijn geen onbekende en deden het allemaal goed. De speciale effecten waren weliswaar spaarzaam maar netjes gedaan. De film is niet echt uniek of heel angstaanjagend maar wel effectief genoeg.

Wat denk ik het succes van de film in (en buiten) Zuid-Korea verklaart want dit is de meest succesvolle Koreaanse horrorfilm die de bovenste regionen van de top 25 van grootste kassuccessen van het land haalt. Een beetje lastig te beoordelen want het is een gemiddelde film maar door (voor westerlingen) iets ongebruikelijkere geesten/demonen wel lekker kijkvoer!

avatar van james_cameron

james_cameron

Tegenvallende zuid-koreaanse horrorfilm die maar weer eens bewijst dat je bepaalde zaken soms beter kunt suggereren dan te laten zien. Het eerste uur is geweldig, met een heerlijk onbehaaglijk sfeertje en een constant gevoel van dreiging. Visueel oogt het ook allemaal bijzonder strak en verzorgd. Gaandeweg meent regisseur Jae-hyun Jang helaas dat sommige dingen expliciet in beeld moeten worden gebracht, met averechts effect. Weg is het mysterie en de knap opgebouwde spanning, waarna de film doorsukkelt naar een matte en weinig bijzondere finale. Jammer! Hier had veel meer ingezeten.