• 11.795 nieuwsartikelen
  • 9.062.255 stemmen

The Natural History of Destruction (2022)

Documentaire | 110 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Duitsland / Litouwen / Nederland

Geregisseerd door: Sergey Loznitsa

IMDb beoordeling: 7,3 (203)

Gesproken taal: Duits en Engels

Releasedatum: 4 mei 2023

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot The Natural History of Destruction

" "

Met archiefmateriaal uit de Tweede Wereldoorlog stelt deze documentaire de vraag: Is het moreel aanvaardbaar om een burgerbevolking in te zetten als oorlogsinstrument? Is het mogelijk om massavernietiging te verantwoorden simpelweg op basis van hogere 'morele' idealen? De vraag is nog steeds relevant als die 80 jaar geleden was en de urgentie is tragisch zichtbaar in de huidige oorlogen.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 25 mei 2023 in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Jotil schreef:

Vanaf 25 mei 2023 in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

EDIT: vanaf 4 mei 2023 in de bioscoop.

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2088 berichten

Aan de ene kant is de documentaire zeer indrukwekkend: de getoonde beelden zijn vaak opmerkelijk en brengen je fysiek naar Duitsland in de Tweede Wereldoorlog waarbij Loznitsa zich focust op de oorlogsmachine (van beide kanten) en haar vernietigende kracht waarmee hele steden in puin worden gebombardeerd. Aan de andere kant zien we zeker de laatste jaren bijna dagelijks vergelijkbare maar actuele beelden van oorlogsgebieden zoals Syrië en Oekraïne in het nieuws en kent de documentaire geen voice-over waardoor de eindeloze beelden van de arbeid in wapenfabrieken, kapot geschoten gebouwen en vluchtende Duitsers ook monotoon zijn en de documentaire wat saaiig wordt.

avatar van mrklm

mrklm

Compilatie van archiefbeelden uit de Tweede Wereldoorlog bevat veel beelden die liefhebbers van het onderwerp zeer bekend voorkomen. Maar dit monumentale meesterwerk onderscheidt zich op twee cruciale manieren. Ten eerste bestaat dit voor een aanzienlijk deel uit niet onderbroken shots, onder anderen van een autorit door een door een bombardement verwoeste Duitse stad en (voor mij het meest indrukwekkende segment) een nachtelijke bomaanval, volledig gefilmd vanuit een van de deelnemende vliegtuigen. Ten tweede zijn de beelden ontdaan van de bijbehorende commentaren. Door minutenlang vanuit de lucht te kijken naar een zich in stilte voltrekkende serie explosies, en later een even lange rit door een geruïneerd stadscentrum te zien, dringt de impact van zo’n gebeurtenis aanzienlijk dieper tot je door dan door een flitsende montage met statistieken en commentaren. Grote lof ook voor de sublieme geluidsmontage en het spaarzame, maar effectieve gebruik van muziek.

avatar van tbouwh

tbouwh

Goed dat de film deze dagen in de bioscoop wordt uitgebracht. Aanrader op groot doek.

avatar van jorrit3

jorrit3

Indrukwekkend maar uiteindelijk ook beetje monotoon. De morele vraag: kan/ mag je onschuldige burgers betrekken in oorlog moet je denk ik met een tegenvraag beantwoorden: kan/ mag je er wel buiten blijven, toen in Berlijn nu in Moskou? Net doen alsof je het jou niet aangaat, en ook kunnen doen omdat het jou niet treft.