Nardjes A. 2019 (2020)

Alternatieve titel: Nardjes A.

1 stem

Algerije / Frankrijk / Duitsland / Brazilië / Qatar
Documentaire

geregisseerd door Karim Aïnouz

De Braziliaanse filmmaker Karim Aïnouz reisde af naar Algerije om in het geboortedorp van zijn vader zijn roots te vinden. Hij belandt midden in een opstand en verandert zijn plan. De Revolutie van de Glimlach – de wekelijkse, overal in het land gehouden vreedzame betogingen in het voorjaar van 2019 – was aanvankelijk gericht tegen de vijfde herverkiezing van president Bouteflika. Met een smartphone legt Aïnouz een dag uit het leven van demonstrant Nardjes A. vast, vanaf het moment dat zij ’s ochtends haar woning verlaat tot de dageraad twintig uur later.