Staatsvijand Nr. 1 (2020)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Danielle van Lieshout
met Sinan Can

Samir A. staat al ruim 17 jaar lang op de terreurradars van Nederland. Hij was één van de bekendste leden van de Hofstadgroep, de terreurgroep rond Mohammed Bouyeri, de man die filmmaker Theo van Gogh vermoordde. In deze documentaire vertelt Samir voor de camera zijn verhaal.

avatar van Pecore
Een hoop poespas, maar weinig inhoud. Het wordt gebracht alsof Sinan Can een gesprek heeft gehad waar zomergasten jaloers van wordt. Maar dat valt vies tegen. Een groot deel van de docu gaat over de geschiedenis van de hofstadgroep en er komen wat randfiguren aan het woord. De gesprekken met Samir A. zijn weinig diepgaand. De conclusie, met aplomb aangekondigd, is lachwekkend: Samir is nog steeds een extremist. En hij schijnt zich heden ten dage bezig te houden met ontsnappingen van gevangen genomen IS-vrouwen.