• 11.303 nieuwsartikelen
  • 163.496 films
  • 10.415 series
  • 30.340 seizoenen
  • 618.169 acteurs
  • 193.940 gebruikers
  • 9.027.620 stemmen
Avatar
 
banner banner

La Última Primavera (2020)

Drama | 77 minuten
2,88 26 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 77 minuten

Alternatieve titels: De Laatste Lente / Last Days of Spring

Oorsprong: Nederland / Spanje

Geregisseerd door: Isabel Lamberti

Met onder meer: David Gabarre Jiménez, Agustina Mendoza Gabarre en Ángelo Gabarre Mendoza

IMDb beoordeling: 6,1 (289)

Gesproken taal: Spaans

Releasedatum: 29 oktober 2020

Plot La Última Primavera

In ‘La Cañada Real’, een sloppenwijk net buiten Madrid, loopt de spanning op wanneer de bewoners te horen krijgen dat ze hun zelfgebouwde huizen moeten verlaten. Het land waarop ze wonen is verkocht. David, vader van het gezin en een hardwerkende schroothandelaar, wil niet bij de pakken neerzitten en zoekt naar een oplossing binnen het bureaucratische systeem. Maar zijn vrouw, de altijd vrolijke Augustina, weet zich van wanhoop geen raad en ook de jongere leden van de familie, oudste zoon David, schoondochter Maria en de jonge Alejandro worstelen met besef dat binnenkort alles gaat veranderen.

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 73050 berichten
  • 5815 stemmen

Speelfilmdebuut van de Nederlands-Spaanse filmmaker Isabel Lamberti die eerder twee broertjes uit de Mendoza familie filmde in haar afstudeerfilm Volando Voy (2015).

Wereldpremière op het Filmfestival van San Sebastian.

Brede publiekspremière op het Nederlands Filmfestival op 1 oktober.

Vanaf 29 oktober in de bioscoop (Cherry Pickers)


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2051 berichten
  • 1418 stemmen

De film voelt als een documentaire en geeft daarom een overtuigend realistisch en dus interessant kijkje in het leven aan de onderkant in Spanje (enigszins vergelijkbaar met de positie van woonwagenbewoners in Nederland die ook werden gedwongen in flats te gaan wonen), maar uiteindelijk lijdt de film aan het feit dat het vlees noch vis is: te weinig spanning voor het verhaal en te weinig (achtergrond)informatie voor een documentaire. Wat dan wel weer prettig is is dat de film niet lang duurt.


avatar van mrklm

mrklm

  • 8554 berichten
  • 8368 stemmen

Een grote familie in een armoedige wijk net buiten Madrid moet zich voorbereiden op het feit dat de overheid hun woning binnenkort zal afbreken. Het idee dat ze deze buurt, waarin de kinderen zijn opgegroeid, moeten verlaten weegt zwaar maar tot het zover is moet de familie iedere dag opnieuw proberen geld en eten op tafel te krijgen.

De Spaans-Nederlandse Isabel Lamberti werkte onder het mentoraat van de Mijke de Jong en ze maakt effectief gebruik van de niet-professionele cast die bestaat uit bewoners van de wijk waar het verhaal zich afspeelt. Dat levert weliswaar een aantal aardige momenten op die onderen anderen inzicht geven in de rol en het belang van familie, maar er is geen verhaallijn en de samenhang tussen de verschillende scènes is ver te zoeken. Het resultaat is een ratjetoe aardige scènes zonder enige dramatische opbouw of diepgang.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8551 berichten
  • 4797 stemmen

Een film van Nederlandse makelij zowaar, geschoten in een verpauperde (illegale) wijk rond Madrid. Een reden te meer voor het stadsbestuur om de grote middelen in te zetten en de boel met de grond gelijk te maken. De volgende lente zal er alvast anders uitzien.

Ondanks de vele tekortkomingen van hun woonsituatie is het een gekend fenomeen dat mensen ondanks alles toch gehecht zijn aan hun situatie, leefomgeving, hun roots of wat dan ook. Ze beschouwen het als een soort verwezenlijking, het enige wat ze hebben en zich aan kunnen vastklampen.

Het is zowat de grootste leidraad van de film. Hier en daar wat losse plots die naar weinig leiden. Maar de film biedt wel een interessante kijk hoe sommigen zich staande trachten te houden in een omgeving vol kommer en kwel.