Land of the Heroes (2011)

België / Irak

geregisseerd door Sahim Omar Kalifa
met Ahmed Nisret, Zana Gandi en Adla Bapir

Irak, 1988, een land verwoest door oorlog. Dileer en zijn zus Zienee willen graag tekenfilms kijken op televisie. Dat blijkt echter lastiger dan verwacht, omdat ze worden lastiggevallen door de pestkop Malo.

avatar van Fisico
Weinig vernieuwende en hoogstaande kortfilm over spelende kinderen die zich verzetten tegenover een pestende opdonder. Dit tegen de achtergrond van het Irak van de nieuwe president Saddam Hoessein ergens eind jaren tachtig voordat hij zijn land stortte in de Eerste Golfoorlog.

Ik vond de uitvoering nogal naïef, zowel in de eerste als tweede fase. De film suggereert een open einde, maar het creëerde ook een soort gelatenheid bij me. Het deed me niet zo veel. Totaal tegenvallen deed deze kortfilm nu ook weer niet, maar lang in het geheugen zal hij ook niet blijven zitten.