Raak (2006)

Alternatieve titel: Contact

Nederland

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Nino van der Lee, Camilla Siegertsz en Juda Goslinga

Een vrouw heeft ruzie met haar man, die haar uitscheldt en vervolgens vertrekt. Het zoontje van de vrouw is hierbij aanwezig en de moeder valt hard tegen hem uit. Na de ruzie gaat het jongetje in een agressieve bui de deur uit. Tijdens het fietsen trapt hij tegen autospiegels... Hoe een kwetsende opmerking als een boemerang terugkaatst op degene die hem lanceert. Het wraakmotief speelt een centrale rol in deze studie naar oorzaak en gevolg van onhebbelijk gedrag.

Bij Hanro Smitsman:

Gouden Beer voor Raak - Korte film van Hanro Smitsman onderscheiden in Berlijn

Raak (die in Berlijn draait onder de Engelse titel Contact) is een NPS KORT!-productie waarin een jongetje een auto-ongeluk veroorzaakt door een steen van een viaduct te gooien.

De jury rechtvaardigde de keuze voor Raak als volgt: 'Omdat de film briljant is in de behandeling van de thema's liefde, woede en wanhoop. Maar laten we niet vergeten dat hij ook heel grappig is. We prijzen de regisseur voor de compacte manier waarop hij drie kanten van het zelfde verhaal laat zien.'

bron: cinema.nl

avatar van Quentin
Geweldig scenario, maar visueel eigenlijk alweer te gedateerd. Ik twijfel tussen 3,5 en 4*.