Curtiz (2018)

Hongarije
Biografie / Drama

geregisseerd door Tamas Yvan Topolanszky
met Ferenc Lengyel, Evelin Dobos en Declan Hannigan

1942. Amerika bereidt zich voor op de Tweede Wereldoorlog. De Hongaarse filmregisseur Michael Curtiz is vervreemd van zijn dochter. Gedreven en arrogant als hij is worstelt hij met studiopolitiek en familiedrama's tijdens de problematische productie van Casablanca.

Goed dat deze film in zwart-wit is, het geeft de film iets extra's.
Maar verder viel de prent met toch wel tegen, het verhaal is saai en voor een biografie is dat een groot minpunt.
Michael Curtiz mag dan wel een groot regisseur zijn geweest, echt boeiend was zijn leven blijkbaar niet.
Had ook graag meer gezien over het maken van Casablanca, wat dus ook een teleurstelling is geworden.
Als je geen echte filmfreak bent dan is deze film zeker geen aanrader.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Wat een hele interessante film zou kunnen worden valt toch een beetje tegen, daarmee bedoel ik dan weer niet het sfeerbeeld want de sets en het tijdsbeeld komen wel goed over.. je krijgt wel erg veel zin om te roken ook na deze film trouwens.. ;P Maar, jammer dat de makers zo weinig deden met de scenes die daadwerkelijk gefilmd werden voor Casablanca maar des te meer hun focus hebben gelegd op het drama verhaal rondom de regisseur zelf die deels waarheid maar ook deels "geromantiseerd" wordt speciaal voor de film.. We zien bijvoorbeeld wel Bergman maar Bogart blijft vaag op de achtergrond. Zodra het filmen van de scene begon werd het vaak afgekapt en werd Bogart niet alleen naar de achtergrond gedrukt maar bijna totaal vergeten in het geheel.

Wie denkt op het einde bevredigd te worden met een scene van Bogart of een scene die nagespeeld is komt dan ook bedrogen uit.. erg jammer!! De film heeft veel potentie, een juiste sfeer en setting maar schiet daarmee toch wel tekort.