Drama Girl (2020)

Nederland
Drama / Documentaire

geregisseerd door Vincent Boy Kars
met Leyla de Muynck, Jonas Smulders en Pierre Bokma

Is ons leven een verhaal? En als dat zo is, kunnen we het dan herschrijven? In Drama Girl laat regisseur Vincent Boy Kars een jonge vrouw een aantal cruciale scènes uit haar recente verleden naspelen. Misschien, denkt Kars, kan het haar helpen bij het verwerken van bepaalde gebeurtenissen. Ondertussen levert het hem ook wat op: een film die onderzoekt hoe fictie en documentaire van elkaar kunnen lenen. Twintiger Leyla geeft zich welwillend over aan het filmexperiment.

Gaat in première op IFFR.

Vanaf 5 maart in de bioscoop (Periscoop Film)

avatar van hvdriel
Boeiend experiment, deze combinatie van documentaire en fictie, maar niet geheel geslaagd. Fictie is het naspelen van de relatie van Leyla met haar vader, met haar vriend en met haar moeder, en wel - let op - op bevel van de regisseur. En hier begint de irritatie die groeit naarmate de film vordert. Regisseur Vincent Boy Kars dringt zich zo op de voorgrond, dat je haast medelijden krijgt met Leyla. 'Man, laat haar toch zichzelf naspelen!' schoot voortdurend door mijn hoofd, als de betweter weer eens ingreep en Leyla zich dit weer liet aanleunen - op een keer na, maar dan zijn we aan het slot van de film.

Jammer, want Leyla de Muynck lijkt geschapen voor deze rol en het concept is uitdagend, maar niet 90 minuten lang op deze wijze vol te houden. Op een gegeven moment verlang je naar een 'twist', naar een ommekeer die bijvoorbeeld een ander licht werpt op wat we hebben gezien of die de verhouding tussen de regisseur en zijn hoofdpersonage op scherp zet.

Helaas, zo'n ommekeer missen we.

avatar van Koekebakker
Ik heb ook zeer gemengde gevoelens bij de film. Het idee en de ambitie, zowel inhoudelijk als visueel, bevallen me zeer. Maar helaas pakt het veel minder geslaagd uit.

De film krijgt niet de diepgang die het had kunnen (moeten) hebben. Ik weet niet of dat komt doordat Leyla zich niet echt in de ziel wil laten kijken, of doordat de regisseur niet de juiste vragen stelt, niet genoeg doorprikt. Visueel is het allemaal heel fraai, maar is het mij uiteindelijk wat te geconstrueerd.

Ik kom uit op 3*, maar dat is dus bepaald niet omdat het een middelmatige film is

De slotscene is overigens wel zowel heel geestig, als inhoudelijk verademend, zoals hvdriel hierboven ook schrijft.

Het concept van de film is interessant vanwege z’n gelaagdheid en het spel met spelen: het is een documentaire-achtige ‘The Making of’ (echt) van de verfilming (fictie) van gebeurtenissen uit het leven (echt) van de actrice zoals geconstrueerd in haar herinnering (fictie) waarbij de actrice zichzelf speelt. Maar boeiend is de uitwerking nergens: veel van de film gaat over het praten over de scenes qua acteren (hoe het gespeeld moet worden) en qua psychologie (wat Leyla toen voelde en wat ze nu voelt), hetgeen saai is, en uiteindelijk gaat het over het leven van Leyla dat echter ook ronduit oninteressant is. Het is een hoop geworstel met gevoelens en relaties waar jonge vrouwen een gave voor hebben, maar er gebeurt niets interessants. Wat dat betreft is ook de titel dubbelzinnig: de dramatisering van het levensverhaal is weinig dramatisch, anders dan dat Leyla – zoals waarschijnlijk elke jonge vrouw – haar leven zelf enorm dramatiseert. Wellicht is ook de volgende dubbelzinnigheid er bewust ingestopt: het relationele probleem van Leyla blijkt te zijn dat ze te weinig voor zichzelf opkomt maar als actrice laat ze zich ook weer commanderen, ditmaal door de regisseur.

Dat de scenes als een soort tableaux zijn opgezet maakt ze wel fraai maar benadrukt nog eens dat er niets gebeurt. Deze film mist echt een goede scenarioschrijver en voelt als een probeersel van een beginnende filmstudent. Voor de kijker is het tijdverspilling.