Mevrouw Faber (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hjalmar Tim Ilmer en Job Tichelman

Begin jaren tachtig trouwt de stoere trucker Harm met het verlegen, plattelandsmeisje Siepie. Dertig jaar later vertelt Harm haar dat hij vrouw wil worden. Dat is slikken voor Siepie. Niet alleen omdat ze haar man zal kwijtraken, maar ook omdat ze bang is voor geroddel in hun kleine, Friese dorp. Toch geeft ze Harm de ruimte om openlijk als Harriette te gaan leven.

Hulde voor Harriette (voorheen Harm) en Siepie die openhartig vertellen over de grote verandering in hun leven. Harm had altijd de heimelijke wens om een geslachtsveranderingsoperatie te ondergaan, omdat hij zich altijd een vrouw voelde. Na een jarenlang huwelijk gaat hij het traject in en als de documentaire start is Harm al Harriette, alleen heeft de operatie nog niet plaatsgevonden. Allebei vragen ze zich af hoe hun relatie zich in de toekomst zal ontwikkelen. De liefde en loyaliteit naar elkaar toe zijn onverminderd groot.
Ook is er aandacht voor de vraag hoe het is om in een kleine Friese gemeenschap met een geheim rond te lopen en vervolgens uit de kast te komen.
Ontroerend en volledig portret, waarin de hoogbejaarde ouders en de zus van Harriet aan bod komen.